داده های جدید منشأ COVID-19 به سگ های راکون در بازار چین اشاره می کند


کارشناسان بین‌المللی می‌گویند که مواد ژنتیکی جمع‌آوری‌شده در بازار چین در نزدیکی محل شناسایی اولین موارد انسانی کووید-۱۹ نشان می‌دهد که DNA سگ راکون همراه با ویروس است و شواهدی را به این نظریه اضافه می‌کند که منشأ ویروس از حیوانات است نه از آزمایشگاه.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، روز جمعه گفت: «این داده‌ها پاسخ قطعی به نحوه شروع همه‌گیری ارائه نمی‌دهند، اما همه داده‌ها برای نزدیک‌تر کردن ما به این پاسخ مهم هستند.»

توضیح داده شده | درباره منشاء COVID-19 چه می دانیم؟

چگونگی ظهور ویروس کرونا هنوز مشخص نیست. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که به احتمال زیاد، مانند بسیاری از ویروس‌های دیگر در گذشته، در بازار حیات وحش در ووهان، چین، از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده است. اما ووهان خانه چندین آزمایشگاه است که در جمع‌آوری و مطالعه کروناویروس‌ها فعالیت می‌کنند، نظریه‌هایی را که دانشمندان می‌گویند محتمل است مبنی بر اینکه ویروس ممکن است از یکی نشت کرده باشد، تقویت می‌کند.

یافته‌های جدید این سوال را حل نمی‌کند و به‌طور رسمی توسط متخصصان دیگر بررسی نشده و یا در مجله‌های معتبر منتشر نشده‌اند.

آقای تدروس از چین برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات ژنتیکی پیش از این انتقاد کرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که “این داده ها می توانسته و باید سه سال پیش به اشتراک گذاشته می شد.”

نمونه ها از سطوح در بازار غذاهای دریایی Huanan در اوایل سال 2020 در ووهان جمع آوری شد، جایی که اولین موارد انسانی COVID-19 در اواخر سال 2019 یافت شد.

آقای تدروس گفت که توالی‌های ژنتیکی اخیراً توسط دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین در بزرگترین پایگاه داده عمومی ویروس جهان آپلود شده است.

سپس آنها را حذف کردند، اما قبل از اینکه یک زیست شناس فرانسوی به طور تصادفی این اطلاعات را مشاهده کرد و آن را با گروهی از دانشمندان خارج از چین که در حال بررسی منشأ ویروس کرونا هستند به اشتراک گذاشت.

به گفته دانشمندان، داده‌ها نشان می‌دهد که برخی از نمونه‌های کووید مثبت جمع‌آوری‌شده از غرفه‌ای که در تجارت حیات‌وحش نقش دارد، حاوی ژن‌های سگ راکون نیز بودند که نشان می‌دهد حیوانات ممکن است به ویروس آلوده شده باشند. تجزیه و تحلیل آنها برای اولین بار در گزارش شد اقیانوس اطلس.

استفان گلدشتاین، ویروس شناس در دانشگاه یوتا که در تجزیه و تحلیل داده ها نقش داشت، گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که حیواناتی که آن DNA را رسوب کرده اند، ویروس را نیز رسوب دهند. “اگر قرار بود برید و نمونه‌برداری محیطی را پس از یک رویداد سرریز مشترک بین انسان و دام انجام دهید… این دقیقاً همان چیزی است که انتظار دارید پیدا کنید.”

سگ‌های نیش که به خاطر صورت راکون‌مانندشان نامگذاری شده‌اند، اغلب برای خزشان پرورش داده می‌شوند و برای گوشت در بازارهای حیوانات در سراسر چین به فروش می‌رسند.

ری ییپ، اپیدمیولوژیست و عضو موسس دفتر مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده در چین، گفت که این یافته ها قابل توجه است، حتی اگر قطعی نباشد.

آقای ییپ گفت: «داده‌های نمونه‌برداری محیطی بازار منتشر شده توسط CDC چین تا حد زیادی قوی‌ترین شواهد برای حمایت از منشأ حیوانی است. AP در یک ایمیل او به تحلیل جدید متصل نبود.

ماریا ون کرخوف، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت کووید-19، هشدار داد که این تجزیه و تحلیل ویروس را در هیچ حیوانی پیدا نکرد، و همچنین هیچ شواهد محکمی مبنی بر ابتلای حیوانات به انسان پیدا نکرد.

او گفت: «آنچه که این موضوع ارائه می‌کند، سرنخ‌هایی است که به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چه اتفاقی ممکن است رخ داده باشد. او افزود که گروه بین المللی همچنین به WHO گفت که آنها DNA حیوانات دیگر و همچنین سگ های راکون را در نمونه های بازار غذاهای دریایی پیدا کردند.

کد ژنتیکی کروناویروس بسیار شبیه به ویروس‌های کرونای خفاش است و بسیاری از دانشمندان گمان می‌کنند که کووید-19 مستقیماً از خفاش یا از طریق یک حیوان واسطه مانند پانگولین، موش خرما یا سگ راکون به انسان پریده است.

تلاش‌ها برای تعیین منشاء همه‌گیری کووید-19 به دلیل عواملی از جمله افزایش گسترده عفونت‌های انسانی در دو سال اول همه‌گیری و یک اختلاف سیاسی فزاینده تلخ پیچیده شده است.

متخصصان ویروس بیش از ده سال طول کشید تا منشا حیوانی SARS را که یک ویروس مرتبط است، مشخص کنند.

آقای گلدشتاین و همکارانش می‌گویند تجزیه و تحلیل آنها اولین نشانه محکمی است که نشان می‌دهد ممکن است حیات وحش در بازار به ویروس کرونا آلوده شده باشد. اما این امکان نیز وجود دارد که انسان ها ویروس را به بازار آورده و سگ های راکون را آلوده کرده باشند، یا اینکه انسان های آلوده به سادگی آثاری از ویروس در نزدیکی حیوانات به جا گذاشته باشند.

آنها می گویند پس از تماس دانشمندان این گروه با CDC چین، توالی ها از پایگاه داده جهانی ویروس حذف شدند. محققان متحیر هستند که چرا داده‌های مربوط به نمونه‌های جمع‌آوری‌شده بیش از سه سال پیش زودتر در دسترس عموم قرار نگرفت. آقای تدروس از چین خواسته است تا اطلاعات بیشتری از تحقیقات COVID-19 خود را به اشتراک بگذارد.

گائو فو، رئیس سابق CDC چین و نویسنده اصلی مقاله چینی، بلافاصله به یک پاسخ نداد AP ایمیل درخواست نظر اما او گفت علوم پایه مجله این سکانس ها “هیچ چیز جدیدی نیست. معلوم بود که خرید و فروش غیرقانونی حیوانات وجود دارد و به همین دلیل است که بازار بلافاصله تعطیل شد.”

آقای گلدشتاین گفت که گروهش یافته‌های خود را این هفته به یک پانل مشاوره سازمان جهانی بهداشت برای بررسی منشأ COVID-19 ارائه کرد.

مایکل ایمپریال از دانشگاه میشیگان، متخصص میکروبیولوژی و ایمونولوژی که در تجزیه و تحلیل داده‌ها شرکت نداشت، گفت: یافتن نمونه‌ای با توالی‌هایی از ویروس و سگ راکون “ویروس و سگ را در مجاورت بسیار نزدیک قرار می‌دهد. لزوماً نمی گویند که سگ به ویروس آلوده شده است، فقط می گوید که آنها در همان منطقه بسیار کوچک بودند.

او گفت که بخش عمده ای از شواهد علمی در این مرحله از قرار گرفتن در معرض طبیعی در بازار حمایت می کند، و به تحقیقات منتشر شده در تابستان گذشته اشاره کرد که نشان می دهد بازار احتمالا کانون اولیه بلا بوده است و به این نتیجه رسیده است که ویروس در دو نوبت جداگانه از حیوانات به انسان سرازیر شده است. . احتمال اینکه دو نشت آزمایشگاهی مختلف وجود داشته باشد چقدر است؟ او درخواست کرد.

مارک وولهاوس، کارشناس بیماری‌های عفونی در دانشگاه ادینبورگ، گفت که بسیار مهم است که ببینیم توالی‌های ژنتیکی سگ‌های راکون با آنچه در مورد تکامل تاریخی ویروس COVID-19 شناخته شده است، مطابقت دارد. اگر نشان داده شود که سگ‌ها مبتلا به کووید هستند و منشا آن ویروس‌ها زودتر از ویروس‌هایی هستند که افراد را آلوده کرده‌اند، «احتمالاً شواهد خوبی است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این یک رویداد سرریز در بازار باشد.»

پس از یک سفر چند هفته‌ای به چین برای مطالعه منشأ همه‌گیری، WHO گزارشی را در سال 2021 منتشر کرد که در آن نتیجه‌گیری کرد که احتمالاً کووید-19 از حیوانات به انسان منتقل شده است و احتمال منشأ آزمایشگاهی را «بسیار بعید» رد می‌کند.

اما آژانس بهداشت سازمان ملل در سال بعد از آن عقب نشینی کرد و گفت که “قطعات کلیدی داده” هنوز مفقود است. و آقای تدروس گفته است که همه فرضیه ها روی میز باقی می مانند.

دانشمندان CDC چین که قبلاً نمونه‌های بازار Huanan را تجزیه و تحلیل کرده بودند، مقاله‌ای را به عنوان پیش‌چاپ در فوریه منتشر کردند که نشان می‌داد انسان‌ها ویروس را به بازار آورده‌اند، نه حیوانات، و به این معناست که ویروس از جای دیگری منشأ گرفته است. در مقاله آنها اشاره ای نشده بود که ژن های حیوانی در نمونه هایی که آزمایش آنها مثبت بود یافت شد.

در ماه فوریه، روزنامه وال استریت گزارش داد که وزارت انرژی ایالات متحده “با اطمینان کم” ارزیابی کرده است که ویروس از یک آزمایشگاه نشت کرده است. اما سایرین در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده با این نظر مخالف هستند و معتقدند که احتمال دارد که ابتدا از حیوانات نشات گرفته باشد.

کارشناسان می گویند که منشاء واقعی همه گیری ممکن است برای سال های زیادی مشخص نباشد – اگر هرگز شناخته شده باشد.