این تحقیق IISc جهت جدیدی را برای ایجاد واکسن نامزد برای سرطان فراهم می کند


مشخصات توزیع آنتی ژن Tn پس از تحویل آلبومین آن به اندام های مختلف.  هنگامی که آنتی ژن به وفور تحویل داده می شود، مانند غدد لنفاوی، منجر به انتشار سبز شدید می شود.

مشخصات توزیع آنتی ژن Tn پس از تحویل آلبومین آن به اندام های مختلف. هنگامی که آنتی ژن به وفور تحویل داده می شود، مانند غدد لنفاوی، منجر به انتشار سبز شدید می شود. | اعتبار عکس: ترتیب ویژه

محققان مؤسسه علوم هند (IISc) یک ترکیب مصنوعی (آنتی ژن) طراحی کرده‌اند که می‌تواند روی پروتئینی در خون بچسبد و به غدد لنفاوی سوار شود، جایی که می‌تواند تولید آنتی‌بادی علیه سلول‌های سرطانی را افزایش دهد.

به گفته محققان این رویکرد جهت جدیدی را برای ایجاد واکسن کاندید برای انواع سرطان ها می دهد.

در داخل بدن انسان، سلول‌های سرطانی می‌توانند تولید آنتی‌بادی‌هایی را که آنها را هدف قرار می‌دهند و از بین می‌برند، ضعیف یا متوقف کنند. بنابراین، توسعه واکسن سرطان شامل اصلاح یا ایجاد یک تقلید از یک آنتی ژن موجود در سطح سلول های سرطانی است تا تولید این آنتی بادی را فعال یا فعال کند. در سال های اخیر، دانشمندان برای تولید این آنتی ژن ها به کربوهیدرات های موجود در سطوح سلول های سرطانی روی آورده اند.

آنتی ژن های مبتنی بر کربوهیدرات اهمیت و ارتباط زیادی در ساخت واکسن سرطان دارند. یکی از دلایل اصلی این است که سلول‌های طبیعی و غیرطبیعی (سرطانی) دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات هستند که سطح خود را پوشش می‌دهند. اما سلول‌های غیرطبیعی کربوهیدرات‌هایی را حمل می‌کنند که به شدت کوتاه شده‌اند.»

دانشمندان قبلاً سعی کرده‌اند چنین آنتی‌ژن‌هایی را با استفاده از یک پروتئین مصنوعی یا ذره ویروس به عنوان حامل به بدن منتقل کنند. اما این حامل ها می توانند حجیم باشند، منجر به عوارض جانبی شوند و گاهی اوقات تولید آنتی بادی علیه سلول های سرطانی را کاهش دهند. در عوض، تیم IISc تصمیم گرفت از توانایی حمل یک پروتئین طبیعی به نام آلبومین سرم، فراوان‌ترین پروتئین در پلاسمای خون استفاده کند.

برای طراحی این ترکیب، محققان کربوهیدرات کوتاه شده ای به نام Tn را که در سطح انواع سلول های سرطانی یافت می شود، صفر کرده و آن را در آزمایشگاه سنتز کردند. سپس، آن ها آن را با یک ماده شیمیایی با زنجیره بلند و روغن دوست – بر خلاف کربوهیدرات ها که آب دوست هستند – ترکیب کردند تا میسل های حباب مانند را تشکیل دهند. آنها دریافتند که این ترکیب به شدت به آلبومین سرم انسانی متصل می شود.

محققان این ترکیب را به مدل‌های موش تزریق کردند تا جذب و تأثیر آن بر پاسخ ایمنی را ردیابی کنند. آنها دریافتند که آنتی ژن عمدتاً در غدد لنفاوی، محل مکانیسم های سلولی کلیدی درگیر در پاسخ ایمنی بدن، از جمله فعال شدن سلول های T کشنده و تولید آنتی بادی، انباشته می شود.

IISc گفت که تیم امیدوار است که این ترکیب را برای توسعه واکسن و آزمایش‌های بالینی پیش ببرند. آنتی ژن Tn تقریباً در تمام سلول های سرطانی از جمله سرطان سینه و سلول های سرطان پروستات وجود دارد. دانشجوی دکتری Keerthana TV گفت: با تغییر نوع آنتی ژن، ما می توانیم سرطان های متعدد را هدف قرار دهیم