کاهش شنوایی: غربالگری نوزادان گسترش می یابد


AIISH یک سیستم اختصاصی غربالگری نوزادان (NBS) ایجاد کرده است که از طریق آن نوزادان از نظر اختلالات گفتاری، زبانی و شنوایی در چند روز پس از تولدشان غربالگری می‌شوند.

AIISH یک سیستم اختصاصی غربالگری نوزادان (NBS) ایجاد کرده است که از طریق آن نوزادان از نظر اختلالات گفتاری، زبانی و شنوایی در چند روز پس از تولدشان غربالگری می‌شوند. | اعتبار عکس: MA Sriram

از آنجایی که تشخیص دیرهنگام مشکلات شنوایی در نوزادان می تواند منجر به کم شنوایی دائمی شود، غربالگری نوزادان در اولویت قرار گرفته است. هر گونه تاخیر در شناسایی، مانعی در مدیریت موفق کودکان کم شنوایی ایجاد می کند.

AIISH می گوید استانداردهای جهانی تجویز می کنند که کم شنوایی باید تا دو ماهگی تایید شود و تا سه ماهگی درمان شود، اما سن شناسایی در هند دیر است (بیش از 3 سال).

بنابراین، AIISH با وزارت بهداشت و رفاه خانواده دست به دست هم داده است تا تیم‌های پزشکی را که زیر نظر Rashtriya Bal Swasthya Karyakram (RBSK) و مرکز مداخله زودهنگام ناحیه (DEIC) کار می‌کنند، در مورد غربالگری زودهنگام اختلالات ارتباطی در کودکان آموزش دهد. با این کار غربالگری نوزادان با افزایش تعداد تولدها گسترش یافته است.

به گفته کارشناسان AIISH، کودکانی که با کم شنوایی متولد می شوند، گفتار را نمی شنوند، زیرا آنها آن را نمی شنوند و بنابراین مداخلات اولیه ضروری است.

AIISH یک سیستم اختصاصی غربالگری نوزادان (NBS) ایجاد کرده است که از طریق آن نوزادان از نظر اختلالات گفتاری، زبانی و شنوایی ظرف چند روز پس از تولد در کنار بالین در بیش از 20 بیمارستان در شهر میسورو و 30 مرکز خدمات رسانی غربالگری می شوند. هر ماه، بیش از 6000 نوزاد از طریق این برنامه غربالگری می شوند و کودکان در معرض خطر اختلالات گفتاری، زبانی و شنوایی طی یک ماه پس از تولد به خوبی شناسایی می شوند.

حدود 3 نوزاد از هر 1000 نوزاد به کم شنوایی دائمی مبتلا هستند. این نوزادان معمولاً هیچ علامت آشکاری ندارند که به دلیل آن کم شنوایی تشخیص داده نشود مگر اینکه آزمایش غربالگری شنوایی انجام شود. این موسسه در بیانیه‌ای مطبوعاتی در جریان گسترش NBS اعلام کرده است که باید بدانید که کم‌شنوایی را می‌توان دقیقاً در بدو تولد از طریق آزمایش‌های شنوایی شناسی شناسایی کرد.

AIISH با مرکز مداخله زودهنگام ناحیه (DEIC)، Mysuru با هدف انجام غربالگری نوزادان در بیمارستان‌های تالوک به صورت فصلی همکاری کرده است. تیم متخصصان AIISH در آن روز از بیمارستان‌های تالوک بازدید می‌کنند تا غربالگری نوزادان را انجام دهند و نوزادان در معرض خطر را شناسایی کنند.

با این تلاش ها، نوزادان و مناطق جغرافیایی بیشتری از برنامه NBS AIISH بهره مند خواهند شد. به گفته AIISH، افرادی که از طریق این برنامه غربالگری شناسایی می شوند، در DEIC یا AIISH بر اساس راحتی بیماران تحت درمان قرار می گیرند.

تحت برنامه غربالگری شنوایی نوزادان، سالانه بیش از 60000 نوزاد با استفاده از فناوری پیشرفته در عرض هفت روز پس از تولد در بیمارستان های مربوطه غربالگری می شوند. نوزادانی که تست غربالگری را قبول نکردند، طی دو ماه پس از تولد به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گرفتند تا وجود کم شنوایی تایید شود.