ویروس ها در موارد آنفولانزای پرندگان کامبوج به عنوان کلاد بومی شناسایی شدند


اردک ها در حوضچه ای در مزرعه روستای اسنوا در خارج از پنوم پن، کامبوج، پنج شنبه، 23 فوریه 2023 شنا می کنند. به گفته مقامات بهداشت، یک دختر 11 ساله در کامبوج بر اثر آنفولانزای پرندگان در اولین عفونت انسانی شناخته شده H5N1 در این کشور از سال 2014 درگذشت. گفت: چهارشنبه 22 فوریه 2023.

اردک ها در حوضچه ای در مزرعه روستای اسنوا در خارج از پنوم پن، کامبوج، پنج شنبه، 23 فوریه 2023 شنا می کنند. به گفته مقامات بهداشت، یک دختر 11 ساله در کامبوج بر اثر آنفولانزای پرندگان در اولین عفونت انسانی شناخته شده H5N1 در این کشور از سال 2014 درگذشت. گفت: چهارشنبه 22 فوریه 2023. | اعتبار عکس: AP

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) اعلام کرد، ویروس‌هایی که دو نفر را در کامبوج به آنفولانزای پرندگان H5N1 آلوده کردند، به‌عنوان یک دسته بومی آنفولانزای پرندگان در حال گردش در این کشور شناسایی شده‌اند.

موارد گزارش شده در هفته گذشته نگرانی هایی را ایجاد کرده بود که ناشی از سویه جدیدی از H5N1، کلاس 2.3.4.4b است که در سال 2020 ظهور کرد و باعث بی سابقه مرگ و میر در میان پرندگان وحشی و طیور اهلی در ماه های اخیر شده است.

اما کار تاکنون نشان می‌دهد که اینطور نیست.

CDC در بیانیه ای اعلام کرد: توالی یابی اولیه ژنتیکی که در کامبوج انجام شد، وزارت بهداشت این کشور را وادار کرد تا ویروس ها را به عنوان H5 clade 2.3.2.1c شناسایی کند که سال ها در کامبوج در بین پرندگان و طیور در گردش بوده و به طور پراکنده باعث ایجاد عفونت در افراد شده است. شنبه.

“بله، این یک کلاد قدیمی‌تر آنفولانزای پرندگان است که چندین سال در سراسر منطقه در گردش بوده و در حالی که در گذشته باعث عفونت‌های انسانی شده است، دیده نشده است که باعث انتقال انسان به انسان شود. اریک کارلسون، مدیر مرکز ملی آنفولانزای کامبوج و سرپرست سرپرستی ویروس شناسی در انستیتو پاستور دو کامبوج، که توالی ویروس را تعیین کرد، گفت: این به این معنی نیست که تهدید کمتر است.

وی افزود که واکنش باید هماهنگ و سریع باشد تا از انتشار بیشتر جلوگیری شود و قرار گرفتن در معرض هر منبع مشترک محدود شود.

CDC گفت که تحقیقات در مورد منبع و برای شناسایی موارد اضافی ادامه دارد و افزود که تاکنون هیچ نشانه ای مبنی بر شیوع فرد به فرد وجود نداشته است.

کامبوج هفته گذشته حداقل 12 نفر را برای سویه H5N1 آزمایش کرد، پس از مرگ یک دختر 11 ساله بر اثر این ویروس در اولین انتقال شناخته شده به انسان در این کشور در نزدیک به یک دهه اخیر.

مام بونهنگ، وزیر بهداشت کامبوج در بیانیه‌ای اعلام کرد که پدر قربانی، که بخشی از گروهی بود که دختر با آن در استانی در شرق پنوم پن، پایتخت این کشور در تماس بود، آزمایش ویروس کرونا مثبت شد اما هیچ علامتی از خود نشان نداد. جمعه.

کارلسون گفت که فقط پرونده دختر مورد بررسی قرار گرفته است و پرونده پدر هنوز در حال انجام است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که با مقامات کامبوج برای پیگیری این موارد همکاری می کند و وضعیت را به دلیل افزایش اخیر موارد در پرندگان و پستانداران نگران کننده توصیف کرد.