فشار خون بالا یک قاتل خاموش است، اکثریت هنوز از آن بی خبرند: پزشکان


فشار خون بالا قابل درمان نیست، اما می توان از طریق تغییر سبک زندگی، داروها و نظارت منظم آن را مدیریت کرد.

فشار خون بالا قابل درمان نیست، اما می توان از طریق تغییر سبک زندگی، داروها و نظارت منظم آن را مدیریت کرد. | اعتبار عکس: رویترز

پزشکان در آستانه روز جهانی فشار خون می گویند دلیل اینکه فشار خون بالا به عنوان یک «قاتل خاموش» در نظر گرفته می شود این است که بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا از ابتلای خود به آن آگاه نیستند.

افراد ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنند، یا گاهی اوقات ممکن است خفیف باشد و به راحتی نادیده گرفته شود. این می تواند منجر به احساس امنیت کاذب شود و افراد ممکن است اقدامات لازم را برای مدیریت فشار خون خود و جلوگیری از عوارض انجام ندهند.

تریپتی دب، متخصص ارشد مداخله قلب در بیمارستان‌های آپولو، جوبیلی هیلز، در حالی که افسانه‌های مربوط به فشار خون بالا را زیر پا می‌گذاشت، گفت که اگرچه درست است که می‌تواند افراد در هر سنی از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار دهد، فشار خون بالا قابل درمان نیست، اما می‌توان آن را از طریق تغییر سبک زندگی، دارو، مدیریت کرد. و نظارت منظم می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی شود.

متأسفانه، فشار خون بالا اغلب در هند تشخیص داده نمی شود یا به خوبی مدیریت نمی شود. دکتر تریپتی افزود: عدم آگاهی در مورد فشار خون بالا و پیامدهای آن، دسترسی محدود به خدمات مراقبت های بهداشتی، و پیروی ناکافی از داروها و اصلاح شیوه زندگی برخی از چالش های اصلی در مدیریت فشار خون بالا در هند است.

طبق بررسی ملی سلامت خانواده-5 (2019-20)، مردان دارای سطوح بالاتر فشار خون نسبت به زنان هستند. در این بررسی مشخص شد که در مجموع 31.4 درصد مردان فشار خون بالا، 18.5 درصد فشار خون خفیف و 8.1 درصد فشار خون متوسط ​​یا شدید داشتند.

در ضمن در زنان 1/26 درصد فشار خون بالا، 6/13 درصد فشار خون خفیف و 3/6 درصد فشار خون متوسط ​​یا شدید داشتند.

بهارات ویجی پوروهیت، متخصص ارشد مداخله‌ای قلب در بیمارستان یاشودا، شهر هایتک، که همچنین دبیر انجمن قلب و عروق هندوستان است، گفت که انجمن در تلاش است تا ابزارهای BP را در سراسر حیدرآباد در مکان‌های اصلی جذاب نصب کند، جایی که آسان است. برای بررسی BP در هر زمان.

وی در ادامه افزود: ارتقای آگاهی مهمترین کار است. هنگام بررسی BP باید وضعیت نشستن حفظ شود، فرد باید سه بار مطالعه کند و میانگین را بگیرد تا فشار خون خود را بدست آورد. روندی که ما شاهد آن هستیم این است که جوانان در گذشته نزدیک به فشار خون بالا مبتلا می شوند. مردم سبک زندگی بسیار ناسالم و پر استرسی را در پیش گرفته اند که یکی از دلایل اصلی فشار خون بالا در کشور و همچنین ایالت است. این دکتر افزود: این بیماری با اصلاح سبک زندگی مناسب و میانجیگری قابل پیشگیری و کنترل است.