شربت های سرفه هندی که خریدند سمی بود. اکنون والدین گامبیایی به دنبال عدالت هستند


خانواده‌های 20 کودک گامبیایی که پس از مصرف شربت‌های سرفه ساخته شده در هند جان خود را از دست دادند، این ماه دولت خود را به اتهام سوءاستفاده از واردات دارو به دادگاه می‌کشند – گامی نادر در یکی از فقیرترین کشورهای آفریقا، جایی که تعداد کمی از آنها ابزار لازم برای به چالش کشیدن مقامات را دارند.

ادعاها و شهادت والدین، مشروح در اسناد دادگاه که منحصراً با آنها به اشتراک گذاشته شده است رویترز، جامع ترین تصویری را که تاکنون از وحشت، سردرگمی و دلشکستگی ناشی از داروها در یک سیستم پزشکی از قبل کشیده شده است، ترسیم کنید.

از مادری که ناخواسته به مدت دو روز پس از شروع استفراغ به کودکش داروی سمی می داد تا خانواده ای که مجبور به ترمیم قطره چکه وریدی نشتی که بیمارستان به فرزندشان وصل کرده بود، والدین را در استیصال به عنوان کودکانی با سن پایین نشان می دهد. بیماری ها تسلیم شدند

سال گذشته حداقل 70 کودک در اثر آسیب حاد کلیوی در گامبیا جان خود را از دست دادند، مواردی که سازمان بهداشت جهانی (WHO) به داروهای ساخته شده توسط داروساز هندی Maiden Pharmaceuticals مرتبط کرد که به دی اتیلن گلیکول (DEG) و اتیلن گلیکول (EG) سمومی که معمولاً استفاده می شود، آلوده شده بودند. به عنوان حلال های صنعتی و ضد یخ.

کارشناسان داروسازی می‌گویند که بازیگران بی‌وجدان گاهی اوقات یک عنصر کلیدی را با DEG و EG جایگزین می‌کنند زیرا ارزان‌تر هستند. سال گذشته، داروهای حاوی DEG و EG نیز حدود 200 کودک را در اندونزی و ازبکستان کشتند.

دولت هند گفته است که آزمایش‌های خود نشان داده که شربت‌ها بی‌خطر بوده‌اند و میدن که به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این داستان پاسخ نداده است، تخلف را رد کرده است.

در حال حاضر، به عنوان رویترز پیش از این گزارش شده بود، والدین 20 کودک در حال انجام اقدامات قانونی هستند و به دنبال غرامت 250000 دلاری برای هر کودک هستند.

سه وکیل گامبیایی گفتند که این بالاترین پرونده در نوع خود علیه وزارت بهداشت کشور و تنظیم کننده دارو و همچنین علیه خود میدن است.

همچنین بخوانید | کاهش مصرف شربت های سرفه “غیر استاندارد”.

این مورد خطرات ناشی از واردات دارو به کشورهایی را نشان می دهد که – مانند گامبیا – هیچ ابزاری برای آزمایش آنها قبل از مصرف ندارند. این نشان می دهد که چگونه در اقتصاد جهانی شده، داروهای آلوده می توانند مردم را در سراسر جهان مسموم کنند، بدون اینکه راه روشنی برای جبران خسارت قربانیان وجود داشته باشد.

اولین جلسه دادگاه برای 17 ژوئیه برنامه ریزی شده است. سخنگوی دادگاه گفت: سپس پرونده به مدت 30 روز به تعویق خواهد افتاد تا متهمان بتوانند پاسخ خود را ارائه دهند.

این دادخواست که توسط وکلایی که بدون هیچ هزینه ای کار می کنند تهیه شده است، استدلال می کند که مقامات در اجرای قوانین خود که الزام آنها را تضمین می کند که همه داروهای وارداتی به گامبیا ایمن هستند، ناکام مانده اند.

طبق این دادخواست، تنظیم کننده “هیچ گونه اقدامی برای بازرسی یا آزمایش شربت های سرفه از نظر تقلب انجام نداده و در نتیجه تعهدات قانونی را نقض کرده است.” این می افزاید که تنظیم کننده و وزارت بهداشت نتوانستند اطمینان حاصل کنند که داروها “با استاندارد مراقبت مورد انتظار” تجویز شده اند.

وزارت بهداشت گامبیا به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. در نامه ای در ژوئن به وکلای والدین که توسط رویترز، گفت که “تعدادی از مراحل” را آغاز کرده است، از جمله تحقیقات در مورد این حادثه، که در حال حاضر در دست بررسی است.

پس از مرگ، بانک جهانی بودجه ای را برای گامبیا برای ساخت یک آزمایشگاه آزمایش دارو تایید کرد. یک سخنگوی ماه گذشته گفت که ارزیابی زیست محیطی در حال انجام است و پس از آن ساخت و ساز آغاز خواهد شد.

چند گزینه

داده‌های بانک نشان می‌دهد که هزینه‌های بهداشتی گامبیا سومین پایین‌ترین کشوری است که توسط بانک جهانی اندازه‌گیری شده است، با ۱۸.۵۸ دلار برای هر نفر در سال ۲۰۲۰.

شهادت والدین تصویری از سیستمی را نشان می‌دهد که زمانی که شربت‌ها در قفسه‌های داروخانه‌های گامبیا قرار می‌گرفتند، قادر به کمک نیستند. رویترز نتوانست تمام جزئیات بیانیه ها را تأیید کند.

در تقریبا نیمی از 20 سوگندنامه، والدین گفتند که با تأخیر در دریافت مراقبت های فوری پزشکی از پزشک یا تشخیص آن ها به دلیل استفراغ، توقف ادرار و از دست دادن اشتها پس از مصرف داروها، فرزندانشان دچار تاخیر شده اند. رویترز بررسی شهادت

یکی از خانواده ها گفت کمبود اکسیژن قابل حمل به معنای تاخیر در درمان فرزندشان است. دیگری گفت که آنها باید یک قطره داخل وریدی نشت کننده را ترمیم کنند. سومین نفر گفتند که فرزندشان علیرغم اینکه چند روز به درستی ادرار نکرده بود از بیمارستان مرخص شد.

پنج نفر فرزندان خود را به سنگال همسایه بردند زیرا فکر می کردند در آنجا شانس بیشتری دارند. اما همه 20 کودک طی چند روز پس از مصرف دارو جان خود را از دست دادند.

یکی از والدین، آمی جامه، پسر دو ساله‌اش مافوگی جاسی را در اواسط آگوست هنگامی که تب کرد، به داروخانه برد. یک داروساز چند دارو تجویز کرد.

در این مرحله، وزارت بهداشت گامبیا نمونه هایی از شربت های میدن را برای آزمایش به خارج از کشور ارسال کرده بود. اما تا سپتامبر تایید نشد که آنها حاوی سموم کشنده هستند.

دو ساعت پس از مصرف اولین دوز، مافوگی شروع به استفراغ کرد. مادرش دو روز دیگر به او داروها را می داد.

هنگامی که مافوگی بهبود نیافت، جامه او را به بیمارستان برد و در آنجا متوجه شد که ادرارش قطع شده است. او گفت که پس از یک مشاوره کوتاه، سه روز منتظر ویزیت دکتر بود.

وقتی دکتر آمد، مافوگی تند نفس می‌کشید و شکم و اندام‌هایش متورم شده بود. دکتر گفت مافوگی به جراحی نیاز دارد اما برای تعیین گروه خونی پسر باید آزمایش خون انجام شود.

در حالی که منتظر آزمایش بودند، مافوگی بسته به پشت مادرش جان باخت.

تضاد علاقه

لوبنا فاراژ، مشاور ارشد والدین گفت: “مردم گامبیا، به ویژه افراد فقیر، باور ندارند که می توانند در مقابل دولت قرار بگیرند و برنده شوند. و از آنجایی که بیشتر حوادث در بیمارستان ها و کلینیک های دولتی رخ می دهد، ادعاهای قصور هرگز پیگیری نمی شود.” .

این بار متفاوت است، به دلیل مقیاس فاجعه و این واقعیت که وکلا به صورت رایگان کار می کنند، همچنین به این دلیل که خانواده ها گفته اند رویترز آنها از عدم پاسخگویی عصبانی هستند. تقریباً یک سال بعد، هیچ کس در گامبیا یا هند به دلیل مرگ مجازات نشده است.

جود نووکیک، معاون برنامه ارتقای کیفیت دارو در داروسازی ایالات متحده (USP)، یک سازمان غیرانتفاعی که به تعیین استانداردهای تولید دارو در سطح جهانی کمک می کند، گفت: «بسیاری از کشورهای آفریقا فاقد یک مرجع نظارتی قوی هستند. این کشورها توانایی ارزیابی و تأیید داروها یا نظارت بر کیفیت داروها در بازار را ندارند.»

این شکایت همچنین ادعا می کند که Maiden به طور تقلبی گفته است محصولاتش دارای گواهی سازمان جهانی بهداشت هستند. میدن پاسخی نداد رویترز در آن نقطه

این شکایت می گوید تضاد منافع احتمالی در تجارت دارویی گامبیا وجود دارد، زیرا برخی از تنظیم کننده ها نیز نقش نظارتی در داروخانه هایی که تحت نظارت آنها هستند، دارند.

تنظیم کننده دارو، آژانس کنترل دارو، که بخشی از وزارت بهداشت است، به درخواست اظهار نظر در مورد این داستان پاسخ نداد. اما مدیر اجرایی آن، مارکیو جانه کایرا، گفت رویترز در ماه مارس که هرگونه تضاد منافع احتمالی در مقررات داروسازی بر نظارت آژانس بر صنعت تأثیری نداشت.

آقای کایرا گفت: “تعارض ها اعلام و مدیریت می شوند، بنابراین هیچ یک از کارکنان متضاد هیچ یک از فرآیندهای نظارتی محل تحت نظارت را انجام نمی دهند.”