سازمان جهانی بهداشت در مورد خطر ابتلا به تب دنگی هشدار می دهد زیرا گرمایش جهانی موارد را به بالاترین حد تاریخی نزدیک می کند


ناجا ریسن، زیست شناس ناحیه کاهش پشه سالت لیک سیتی، پشه ای را در سالت لیک سیتی، 26 آگوست 2019 بررسی می کند. مقامات اتحادیه اروپا پنجشنبه 22 ژوئن 2023 هشدار دادند، به دلیل تغییرات آب و هوایی، خطر فزاینده بیماری های ویروسی منتقله از پشه مانند دنگی و چیکونگونیا در اروپا وجود دارد.

ناجا ریسن، زیست شناس ناحیه کاهش پشه سالت لیک سیتی، پشه ای را در سالت لیک سیتی، 26 آگوست 2019 بررسی می کند. مقامات اتحادیه اروپا پنجشنبه 22 ژوئن 2023 هشدار دادند، به دلیل تغییرات آب و هوایی، خطر فزاینده بیماری های ویروسی منتقله از پشه مانند دنگی و چیکونگونیا در اروپا وجود دارد. | اعتبار عکس: AP

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه هشدار داد که موارد ابتلا به تب دنگی ممکن است امسال به بالاترین حد خود برسد، تا حدی به دلیل گرمایش جهانی که پشه‌هایی که آن را منتشر می‌کنند، مفید است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، نرخ دنگی در سطح جهان در حال افزایش است و موارد گزارش شده از سال 2000، هشت برابر شده و در سال 2022 به 4.2 میلیون نفر رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت در ماه مارس، این بیماری برای اولین بار در خارطوم، پایتخت سودان در تاریخ شناسایی شد، در حالی که اروپا افزایش موارد ابتلا را گزارش کرده و پرو در اکثر مناطق وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

در ژانویه، WHO هشدار داد که دنگی سریعترین بیماری استوایی در جهان است و یک “تهدید همه گیر” است.

همچنین بخوانید | مطالعه چند نهادی نشان می‌دهد که ویروس دنگی در هند به طور چشمگیری تکامل یافته است

دکتر رامان ولایودان، متخصص در بخش کنترل بیماری‌های استوایی نادیده گرفته شده سازمان جهانی بهداشت، روز جمعه به خبرنگاران در ژنو گفت که حدود نیمی از جمعیت جهان اکنون در معرض خطر هستند.

Velayudhan از طریق یک لینک ویدیویی گفت: موارد گزارش شده به WHO در سال 2019 با 5.2 میلیون مورد در 129 کشور به بالاترین حد خود رسیده است. امسال جهان در مسیر ابتلا به «4 میلیون به علاوه» است که بیشتر به فصل باران‌های موسمی آسیا بستگی دارد.

او گفت که در حال حاضر نزدیک به 3 میلیون مورد در قاره آمریکا گزارش شده است و نگرانی در مورد گسترش جنوب به بولیوی، پاراگوئه و پرو وجود دارد.

آرژانتین که در سال‌های اخیر با یکی از بدترین شیوع بیماری دنگی مواجه شده است، پشه‌ها را با استفاده از تشعشعاتی که DNA آنها را قبل از رهاسازی در طبیعت تغییر می‌دهد، عقیم می‌کند.

توضیح داده شده | چرا واکسن دنگی قابل دوام هنوز در دسترس نیست؟

ولیودان گفت: «منطقه آمریکا قطعاً وضعیت بدی را نشان می‌دهد و ما امیدواریم که منطقه آسیا بتواند آن را کنترل کند.

WHO می گوید موارد گزارش شده از این بیماری، که باعث تب و درد عضلانی می شود، تنها کسری از تعداد کل عفونت های جهانی را نشان می دهد، زیرا اکثر موارد بدون علامت هستند. در کمتر از 1 درصد افراد کشنده است.

تصور می‌شود که آب و هوای گرم‌تر به تکثیر سریع‌تر پشه‌ها کمک می‌کند و ویروس را قادر می‌سازد در بدن آنها تکثیر شود. ولیودان افزایش جابجایی کالاها و مردم و شهرنشینی و مشکلات مرتبط با بهداشت را از دیگر عوامل این افزایش ذکر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که امواج گرمایی که نیمکره شمالی کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد چگونه بر گسترش این بیماری تاثیر می گذارد، گفت: هنوز زود است که بگوییم.

دمای بیش از 45 درجه سانتیگراد (113 درجه فارنهایت) “باید پشه را بیشتر از تولید مثل آن بکشد، اما پشه حشره بسیار باهوشی است و می تواند در ظروف ذخیره آب که درجه حرارت آنچنان بالا نمی رود تولید مثل کند.”