دولت برای شروع غربالگری در سطح کشور برای تالاسمی


اوم بیرلا، سخنران لوک سبها به همراه وزیر اتحادیه، آرجون موندا و دیگر مقامات بلندپایه در بیمارستان سر گانگا رام در دهلی نو در 9 می 2023، به مناسبت روز جهانی تالاسمی.

اوم بیرلا، سخنران لوک سبها به همراه وزیر اتحادیه، آرجون موندا و دیگر مقامات بلندپایه در بیمارستان سر گانگا رام در دهلی نو در 9 می 2023، به مناسبت روز جهانی تالاسمی. | اعتبار عکس: PTI

دولت اتحادیه به زودی یک ماموریت ملی را برای مقابله با تالاسمی آغاز خواهد کرد – که با یک تمرین غربالگری در سراسر کشور، هر جا که لازم باشد، آغاز خواهد شد. این بر اساس برنامه غربالگری بیماری سلول داسی شکل که در حال حاضر در حال انجام است، الگوبرداری خواهد شد.

تالاسمی، مانند بیماری سلول داسی شکل، یک اختلال خونی است که از طریق ژنتیک منتقل می شود، به طوری که پزشکان در سراسر کشور سالانه حدود 10000 تا 12000 کودک را با این بیماری به دنیا می آورند. مقامات دولتی می گویند که اعداد دقیق از هر ایالت هنوز جمع آوری نشده است.

همچنین بخوانید | روز جهانی تالاسمی: ناتوانی نامرئی که قابل پذیرش نیست

در یک برنامه عمومی در بیمارستان Sir Ganga Ram (SGRH) در دهلی نو به مناسبت روز جهانی تالاسمی، رئیس NITI Aayog Vinod K. Paul گفت مدلی که برای غربالگری افراد در کمربند قبیله ای از نظر بیماری سلول داسی شکل استفاده می شود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای غربالگری تالاسمی نیز دکتر پل گفت: «ما در حال کار برای این امر هستیم.

آرجون موندا، وزیر امور قبیله‌ای که در این مراسم حضور داشت، تعهد دولت خود را برای کار در راستای پیشگیری از تالاسمی طی 25 سال آینده اعلام کرد، در حالی که ام بیرلا، رئیس لوک سبها، قول داد از همه نمایندگان مجلس درخواست کند تا مراکز غربالگری در حوزه‌های انتخابیه خود را آغاز کنند. آقای بیرلا، نماینده مجلس کوتا، قبلاً یکی از اردوهای غربالگری را در حوزه انتخابیه خود تسهیل کرده است.

دکتر پل با توضیح اینکه برنامه تالاسمی مانند برنامه ای است که برای بیماری سلول داسی شکل طراحی شده است، گفت که این برنامه تحت ماموریت ملی بهداشت (NHM) خواهد بود.

“قبل از بچه دار شدن آزمایش بده”

دکتر Anupam Sachdeva از SGRH گفت غربالگری می تواند به طور ایمن با بیماری هایی مانند تالاسمی مقابله کند و نکته کلیدی گسترش آگاهی در مورد غربالگری و آزمایش قبل از بچه دار شدن است.

برنامه بیماری سلول داسی تحت حمایت ماموریت ملی بهداشت اجرا می شود، با هماهنگی وزارت بهداشت با وزارت امور قبیله ای تا سال 2027 در مجموع 9 کرور نفر با موفقیت غربالگری می کنند. طبق داشبورد NHM، در مجموع بیش از 21 نفر هزار نفر از سه شنبه شب برای این بیماری غربالگری شده اند.

مقامات دولتی گفته اند که داده های داشبورد نشان دهنده اعداد واقعی نیستند زیرا برخی از ایالت ها اشتراک گذاری داده ها را به تاخیر می اندازند.

در این مراسم آقایان موندا و بیرلا با بیماران تالاسمی گفتگو کردند و بعداً داروها و تجهیزات را در اختیار بیماران نیازمند قرار دادند.