دانشمندان هندی درمان دارویی بهتری را برای تیفوس اسکراب شدید شناسایی کردند


تیمی از دانشمندان هندی درمان موثرتری را برای تیفوس اسکراب شدید شناسایی کرده‌اند که یک عفونت باکتریایی تهدیدکننده حیات است که هر ساله هزاران نفر را می‌کشد.

این مطالعه که در مجله پزشکی نیوانگلند (NEJM) منتشر شده است، نشان می دهد که درمان بیماران با ترکیبی از آنتی بیوتیک های داخل وریدی داکسی سایکلین و آزیترومایسین موثرتر از تک درمانی فعلی استفاده از هر یک از این دو دارو به تنهایی است.

با استفاده از داده‌های کارآزمایی بالینی درمان داخل وریدی برای اسکراب تیفوس (INTREST)، محققان چندین موسسه هندی کارایی و ایمنی سه درمان آنتی‌بیوتیکی داخل وریدی 7 روزه (داکسی‌سایکلین، آزیترومایسین یا ترکیبی از هر دو) را در بیماران مبتلا به تیفوس اسکراب شدید مقایسه کردند. .

همچنین بخوانید | تیفوس اسکراب: درمان ترکیبی می تواند جان افراد بیشتری را نجات دهد

آنها دریافتند که درمان ترکیبی بهتر از درمان با داکسی سایکلین داخل وریدی یا آزیترومایسین به تنهایی است. بیمارانی که تحت درمان با آنتی بیوتیک های ترکیبی قرار گرفتند، در روز هفتم عوارض کمتری از عفونت داشتند.

به گفته محققان، نتیجه ضعیف، که به عنوان ترکیبی از مرگ، عوارض مداوم یا تب طولانی تعریف می‌شود، تقریباً یک سوم کاهش یافت و به 33 درصد برای درمان ترکیبی در مقابل 47 درصد برای داکسی‌سایکلین و 48 درصد برای آزیترومایسین کاهش یافت.

INTREST بزرگترین کارآزمایی تصادفی شده و کنترل شده در مورد درمان تیفوس اسکراب و تنها مورد در درمان تیفوس اسکراب شدید است.

همچنین بخوانید | محققان هندی می گویند رژیم ترکیبی دارویی می تواند موارد کشنده تیفوس اسکراب را بهتر درمان کند

پروفسور جورج M. Varghese، نویسنده ارشد مطالعه INTREST، از کالج پزشکی مسیحی (CMC) در ولور، گفت: «درمان ترکیبی با داکسی‌سایکلین داخل وریدی و آزیترومایسین روش بهتر و مؤثرتری برای درمان تیفوس اسکراب شدید نسبت به تک‌درمانی هر دو دارو به تنهایی است». تامیل نادو

آقای Varghese در بیانیه ای گفت: “این شواهد جدید دستورالعمل های درمانی را تغییر می دهد و منجر به بهبودی سریع تر می شود و به طور بالقوه جان هزاران نفر از افراد مبتلا به تیفوس اسکراب را در آینده نجات می دهد.”

تیفوس اسکراب یک عفونت تهدید کننده حیات ناشی از باکتری Orientia tsutsugamushi است که از طریق نیش کنه های کوچک آلوده به انسان منتقل می شود.

تیفوس اسکراب یک تهدید بزرگ برای سلامت عمومی در هند، سایر کشورهای جنوب آسیا و اطراف مناطق استوایی است و تقریباً 10 درصد از تقریباً یک میلیون نفر را که هر ساله به آن مبتلا می شوند، می کشد.

تیفوس اسکراب معمولاً به صورت تب ظاهر می شود که ممکن است با سردرد، سرفه، تنگی نفس و علائم مغزی مانند گیجی و بی نظمی همراه باشد. یک سوم بیماران دچار بیماری شدیدی می شوند که بر اندام های متعدد بدن تأثیر می گذارد و منجر به فشار خون پایین کشنده می شود.

میزان مرگ و میر در بیماری های شدید می تواند تا 70 درصد بدون درمان و 24 درصد با درمان برسد.

محققان به طور قطع نمی دانند که چرا ترکیب داکسی سایکلین و آزیترومایسین باید از نظر بالینی در درمان تیفوس اسکراب شدید از هر یک از داروها به تنهایی موثر باشد.

این مطالعه نشان داد که وقتی هر دو آزیترومایسین و داکسی سایکلین با هم برای بیماران مبتلا به تیفوس اسکراب شدید تجویز می‌شوند، باکتری‌ها سریع‌تر از بین می‌روند و بیماران سریع‌تر بهبود می‌یابند.

به گفته محققان، این می‌تواند به این دلیل باشد که داکسی‌سایکلین و آزیترومایسین باکتری‌ها را از تولید پروتئین از طریق مکانیسم‌های متفاوت، اما مکمل، متوقف می‌کنند.

در نتیجه ترکیب این دو دارو ممکن است رشد و تکثیر باکتری را کاهش داده و منجر به کنترل سریع‌تر رشد باکتری و رفع سریع‌تر علائم شود.

تیم CMC Vellore با محققان واحد تحقیقات پزشکی استوایی ماهیدول آکسفورد، تایلند و برنامه Wellcome Trust تایلند آسیا و آفریقا برای این مطالعه همکاری کرد.

PGI Chandigarh، IGMC Shimla، PGIMS Rohtak، JIPMER Pondicherry، CMC Vellore، SVIMS Tirupati، و KMC Manipal هفت مرکز شرکت‌کننده در سراسر هند بودند.