دانشمندان آکسفورد اولین آزمایش واکسن انسانی برای ویروس کشنده نیپا را راه اندازی کردند


دستیاران آزمایشگاه صحرایی هنگام جمع‌آوری نمونه‌ها برای تحقیقات ویروس نیپا در منطقه شووارامپور فریدپور، بنگلادش، 14 سپتامبر 2021، خفاشی را در تور خود می‌گیرند.

دستیاران آزمایشگاه صحرایی هنگام جمع‌آوری نمونه‌ها برای تحقیقات ویروس نیپا در منطقه شووارامپور فریدپور، بنگلادش، 14 سپتامبر 2021، خفاشی را در تور خود می‌گیرند. اعتبار عکس: رویترز

دانشمندان دانشگاه آکسفورد در بریتانیا اولین آزمایش واکسن در انسان را برای ویروس کشنده نیپا که بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله هند را تحت تاثیر قرار می دهد، راه اندازی کردند.

آزمایشات واکسن ChAdOx1 NipahB، متشکل از 51 فرد 18 تا 55 ساله، توسط گروه واکسن آکسفورد هدایت خواهد شد.

به گفته محققان، ویروس نیپا یک بیماری ویرانگر است که در حدود 75 درصد موارد می تواند کشنده باشد. آنها گفتند که شیوع بیماری در کشورهای آسیایی از جمله سنگاپور، مالزی، بنگلادش و هند رخ داده است که اخیراً در کرالا در سپتامبر سال گذشته شیوع پیدا کرده است.

به گفته محققان، ویروس نیپا توسط خفاش های میوه ای حمل می شود و همچنین ممکن است از طریق تماس با حیوانات آلوده (مانند خوک) یا از طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

به گفته آنها، این ویروس که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک بیماری اولویت دار که نیاز به تحقیقات فوری دارد، به رسمیت شناخته شده است، متعلق به همان خانواده پارامیکسو ویروس ها به عنوان پاتوژن های شناخته شده تری مانند سرخک است.

با وجود اولین شیوع ویروس نیپا در 25 سال پیش در مالزی و سنگاپور، در حال حاضر هیچ واکسن یا درمان تایید شده ای وجود ندارد.

برایان آنگوس، محقق اصلی این کارآزمایی، از دپارتمان پزشکی نافیلد دانشگاه آکسفورد گفت: «ویروس نیپا برای اولین بار در سال 1998 شناسایی شد، اما هنوز 25 سال است که در جامعه جهانی بهداشت واکسن یا درمان تایید شده ای برای این بیماری ویرانگر وجود ندارد.

“با توجه به میزان مرگ و میر بالا و ماهیت انتقال ویروس نیپا، این بیماری به عنوان یک پاتوژن همه گیر اولویت دار شناخته می شود. این آزمایش واکسن نقطه عطفی در شناسایی راه حلی است که می تواند از بروز شیوع های محلی جلوگیری کند و در عین حال به جهان کمک کند تا برای مقابله با آن آماده شود. یک بیماری همه گیر جهانی در آینده،” آقای آنگوس گفت.

In-Kyu Yoon، سرپرست اجرایی تحقیق و توسعه واکسن در CEPI، سرمایه‌گذاران این آزمایش، گفت که Nipah دارای پتانسیل اپیدمی است و خفاش‌های میوه آن در مناطقی یافت می‌شوند که بیش از دو میلیارد نفر زندگی می‌کنند.

آقای یون گفت: “این آزمایش گامی رو به جلو در تلاش برای ساخت مجموعه ای از ابزارها برای محافظت در برابر این ویروس قاتل است. دانش به دست آمده همچنین می تواند به توسعه سایر اقدامات متقابل پارامیکسوویروس کمک کند.”

به گفته محققان، این واکسن از پلت فرم ChAdOx1 استفاده می کند، همان پلت فرم واکسن ناقل ویروسی که برای واکسن Oxford/AstraZeneca COVID-19 استفاده شد.

آنها افزودند که این پروژه در 18 ماه آینده اجرا خواهد شد و انتظار می رود آزمایشات بیشتری در کشوری که تحت تأثیر نیپا قرار گرفته است، دنبال شود.