تنها 1 درصد از زنان برای سرطان دهانه رحم در هند غربالگری شدند | داده ها


در مجموع در هند، سهم زنان غربالگری شده برای سرطان دهانه رحم، پستان و دهان به ترتیب 1.2٪، 0.6٪ و 0.7٪ از سال 2019-21 بود.

در مجموع در هند، سهم زنان غربالگری شده برای سرطان دهانه رحم، پستان و دهان به ترتیب 1.2٪، 0.6٪ و 0.7٪ از سال 2019-21 بود. اعتبار عکس: PICHUMANI K

با وجود توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه حداقل 70 درصد از زنان باید آزمایش شوند، تنها 1 درصد از زنان در هند برای سرطان دهانه رحم غربالگری می شوند. سهم زنان غربالگری شده برای سرطان دهان و سینه نیز حدود 1 درصد است.

جدول 1 | جدول سهم زنان 15 تا 49 ساله را نشان می‌دهد که در سال‌های 2019-21 تحت آزمایش‌های غربالگری خاص سرطان در سراسر ایالات (در درصد) قرار گرفتند.

جدول ناقص به نظر می رسد؟ برای حذف حالت AMP کلیک کنید

جدول نشان می دهد که غربالگری سرطان از مرز 10 درصد برای هر نوع سرطان در هیچ ایالتی عبور نکرده است.

همچنین بخوانید: نقطه داده | نابرابری جنسیتی در مراقبت های بهداشتی

با این حال، بسیاری از ایالت های جنوبی و ایالت های منتخب در شمال شرقی ابتکار عمل را در آزمایش زنان بیشتر نشان داده اند. به عنوان مثال، در تامیل نادو، 7 درصد از زنان گفتند که از نظر سرطان دهانه رحم و 3.8 درصد از نظر سرطان سینه غربالگری شده اند که بالاترین میزان در بین این دو نوع در سراسر ایالات متحده است. کرالا، میزورام، مانیپور و ماهاراشترا نیز زیر این دو تیپ از مرز 1 درصد عبور کردند. در آندرا پرادش، 5 درصد از زنان گفتند که از نظر سرطان دهان غربالگری شده اند، که بالاترین میزان برای این نوع سرطان در سراسر ایالات است. از سوی دیگر، تنها 0.1 درصد از زنان برای هر نوع سرطان در بنگال غربی غربالگری شدند که کمترین میزان در هند است. گجرات نیز با 0.2 درصد عملکرد ضعیفی داشت.

کلیک برای مشترک شدن در خبرنامه داده ما

در مجموع در هند، سهم زنان غربالگری شده برای سرطان دهانه رحم، پستان و دهان به ترتیب 1.2٪، 0.6٪ و 0.7٪ در سال 2019-21 بود. در مقابل، سهم زنان غربالگری شده برای سرطان دهانه رحم در اقتصادهای پیشرفته مانند سوئد، ایرلند، ایالات متحده و بریتانیا بیش از 70 درصد بود.

نمودار 2 | این نمودار سهم زنان 30 تا 49 ساله را که از نظر سرطان دهانه رحم غربالگری شده‌اند تا سال 2019 در کشورهای BRICS نشان می‌دهد (در درصد).

حتی اگر فقط اقتصادهای مشابه در نظر گرفته شود، هند بسیار عقب مانده است. روسیه با 93 درصد، پس از آن در برزیل 58 درصد و در آفریقای جنوبی 52 درصد در صدر فهرست قرار دارند. در هند، مصر و اتیوپی، پوشش کمتر از 5٪ بود (نمودار 2).

نمودار 3 | نمودار سهم زنانی را که برای سرطان سینه در تامیل نادو غربالگری می‌شوند، در گروه‌های سنی (در درصد) نشان می‌دهد.

نگاهی به داده های تامیل نادو راه رو به جلو و برخی از نقاط دردناک بالقوه را روشن می کند. نمودار 3 نشان می دهد که حتی در ایالتی که بیشترین سهم غربالگری را دارد، بیشتر آزمایش ها در میان زنان مسن انجام شده است.

https://www.youtube.com/watch?v=FaFcHrMWyCU

یک نظرسنجی اخیر که توسط بیمارستان آپولو منتشر شده است، که 1.5 میلیون از غربالگری های سلامت آن را در پنج سال تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که 25 درصد از بروز سرطان سینه در زنان زیر 40 سال در هند رخ می دهد. این امر بر اهمیت پخش شبکه گسترده و تشویق زنان جوان تر به غربالگری تاکید می کند.

نمودار 4 | نمودار سهم زنان غربالگری شده برای سرطان دهانه رحم در تامیل نادو را در سطوح مختلف تحصیلی (در درصد) نشان می دهد.

بیش از 10 درصد از زنانی که کمتر از پنج سال و بین 5 تا 7 سال تحصیل در تامیل نادو را گذرانده بودند، برای سرطان دهانه رحم غربالگری شدند. با افزایش سال های تحصیل در مدرسه، این سهم به طور قابل توجهی کاهش یافت.

نمودار 5 | نمودار سهم زنان غربالگری شده برای سرطان دهانه رحم و پستان در تامیل نادو را در بین گروه‌های اجتماعی (در درصد) نشان می‌دهد.

سهم زنانی که از جوامع کاست های برنامه ریزی شده، قبایل برنامه ریزی شده و سایر طبقات عقب مانده غربال شده اند، در مقایسه با سایر جوامع بیشتر بود.

داده ها از نمودار 4 و نمودار 5 نشان دهید که چگونه مداخله دولتی به تامیل نادو کمک کرد تا به سطوح قابل احترامی از غربالگری دست یابد. این نشان می‌دهد که آزمایش‌های غربالگری دولتی در مراکز بهداشتی دولتی، آزمایش سرطان را برای گروه‌های کم‌درآمد نیز در دسترس قرار می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که عدم آگاهی تنها عامل تشخیص ضعیف سرطان نیست، زیرا سطوح تحصیلات بالاتر منجر به غربالگری‌های بیشتر نشده است.

السا سانی دانشجوی کالج آسیایی روزنامه نگاری، چنای است

vignesh.r@thehindu.co.in، rebecca.varghese@thehindu.co.in

منبع: بررسی ملی سلامت خانواده-5، WHO

پادکست ما را بشنوید: پادکست Vital Signs قسمت 1 | آیا NEET از دانشجویان ثروتمند، شهری و هیئت مدیره CBSE حمایت می کند؟