بسته بندی ضعیف مواد تشکیل دهنده پان خطری برای چشم کودکان: مطالعه جدید


آهک خاموش یک ترکیب قلیایی است که به طور گسترده به عنوان یک ماده اتصال دهنده، همراه با دانه فوفل و سایر مواد برای ساخت استفاده می شود. پان در شبه قاره هند یک مطالعه جدید نشان داده است که آن را بردار به همراه مواد شیمیایی خانگی و آتش بازی یکی از دلایل اصلی سوختگی چشم در بین کودکان است.

مقاله مطالعاتی در نسخه ژوئیه 2023 منتشر شد مجله چشم پزشکی هند. این توسط محققان در موسسه چشم LV Prasad، حیدرآباد، و Narayana Nethralaya، بنگالورو انجام شد.

آهک زنده که در بسته‌های پلاستیکی فروخته می‌شود، می‌تواند از بسته به چشم کودک پف کند. سپس قلیایی سطح چشم را می سوزاند و می تواند منجر به آسیب چشم شود.

سوختگی های چشمی ناشی از مواد شیمیایی خانگی کاملاً قابل اجتناب است. آنها یک علت غم انگیز عوارض چشمی، حتی از دست دادن بینایی، به ویژه در میان کودکان هستند.

chuna چیست و چه خطراتی دارد؟

هندی پان آهک کم شده دارد یا آن را بردار (سنم در تلوگو؛ سنت در کانادا؛ sunnaampu در تامیل)، روی برگ فوفل آغشته می شود و همراه با آجیل آرکا جویده می شود. تنباکو نیز به پان اضافه می شود و قلیایی جذب آن را سریع می کند. پان مصرف آن به ویژه در جنوب و جنوب شرق آسیا از دوران ماقبل تاریخ گزارش شده است.

آن را بردارید اغلب در بسته های شل و ضعیف مهر و موم شده در سراسر منطقه فروخته می شود.

یک بسته چونای در حال انفجار می‌تواند قلیایی را مستقیماً به چشم فرد برساند، در حالی که این ماده شیمیایی در داخل پلک قرار می‌گیرد و قرنیه، لایه شفاف بیرونی چشم را می‌پوشاند. در اینجا، قلیایی به طور شیمیایی از طریق بافت ظریف می سوزد و باعث آسیب گسترده می شود.

لبه قرنیه که لیمبوس قرنیه نامیده می شود، خانه سلول های بنیادی تخصصی است که قرنیه را دوباره پر می کنند. سوختگی های شیمیایی می تواند لیمبوس را از بین ببرد و به نوبه خود توانایی قرنیه برای ترمیم خود را به خطر بیندازد.

خطر آسیب شیمیایی به چشم فقط محدود به آهک خرد شده نیست. مواد شوینده خانگی مانند پاک کننده های توالت و سایر اسیدها، و همچنین آتش بازی و حتی چسب فوق العاده در لوله ها، همگی در معرض آسیب چشم هستند.

سوختگی های شیمیایی چشم منجر به سوختگی چشم یا در موارد بدتر، از دست دادن شدید بینایی می شود. آنها ممکن است به مداخله جراحی گسترده، از جمله پیوند سلول های بنیادی و پیوند قرنیه نیاز داشته باشند و به مدیریت مادام العمر نیاز دارند. سوختگی قلیایی می تواند پیش آگهی بدی داشته باشد و مداخلات اغلب بینایی را به میزان محدودی باز می گرداند.

چه کسی در معرض خطر است؟

کودکانی که به مواد شیمیایی خانگی دسترسی دارند مانند آن را بردار، بزرگسالانی که بدون عینک محافظ با چنین عواملی کار می کنند و افراد هر دو گروه سنی هنگام بازی با ترقه در معرض خطر سوختگی چشم هستند.

بسیاری از مطالعات و گزارش‌های کوچک، سوختگی‌های چشمی مرتبط با چون را، به‌ویژه در کودکان، نشان داده‌اند. مطالعه جدید – یکی از بزرگترین در نوع خود در هند – بینش هایی را در مورد افرادی که در معرض خطر هستند و علل اولیه سوختگی چشم ارائه می دهد.

برای این مطالعه، محققان مشخصات بالینی 271 کودک (338 چشم) و 1300 بزرگسال (1809 چشم) را که با سوختگی حاد چشمی (AOB) به موسسه چشم LV Prasad و بیمارستان Narayana Nethralaya مراجعه کردند، به دست آوردند.

سواپنا شانبهاگ، مشاور چشم پزشک در موسسه و یکی از نویسندگان مربوطه مقاله مطالعه، گفت: “هر دو بیمارستان در این مطالعه مراکز ارجاع درجه سوم هستند، بنابراین اولین ایستگاه برای بیماران مبتلا به سوختگی چشم نیستند.” برای این مطالعه، ما بیمارانی را که در عرض یک ماه پس از آسیب به این مراکز مراجعه کردند، به عنوان «حاد» تعریف کردیم.

او افزود: “بیمارانی که دیرتر مراجعه می کنند “مزمن” هستند و نتایج آنها حتی ضعیف تر است.”

آن را بردارید رایج ترین عامل قلیایی

محققان دریافتند که اکثر افراد مبتلا به AOB مرد بودند (بیش از 80٪ در میان بزرگسالان و بیش از 60٪ در میان کودکان)، و قلیاها 38٪ از سوختگی های چشمی را تشکیل می دهند – و 45٪ از کل سوختگی ها در کودکان.

در حالی که این مطالعه نشان داد که عوامل فیزیکی یا شیمیایی مسئول سوختگی بین کودکان و بزرگسالان متفاوت است. آن را بردار شایع‌ترین عامل قلیایی در هر دو گروه بود که باعث 32 درصد از سوختگی‌های قلیایی در کودکان و 7 درصد در میان بزرگسالان شد. حدود 17 درصد از کودکان با سوختگی حرارتی (به دلیل آتش بازی) و 14 درصد دیگر سوپرچسب به چشمان خود پاشیده بودند. اسیدها، مانند مایعات تمیزکننده توالت یا مایعات تمیزکننده سطح، هم در کودکان و هم در بزرگسالان باعث سوختگی می شوند.

بیش از 60 درصد از کودکان دچار سوختگی با درجه پایین بودند و از درمان دارویی بهره مند شدند. در همان زمان، متأسفانه، کسری از افراد با آسیب بیشتر، عوارض مزمن، و نتایج بینایی ضعیف‌تر در میان کودکان بیشتر بود.

چه اقدامات پیشگیرانه ای لازم است؟

در صورتی که مواد ایجاد کننده آنها به طور ایمن و دور از دسترس کودکان نگهداری شود، می توان از تمام این صدمات جلوگیری کرد. بزرگسالانی که در معرض آسیب های محل کار هستند – از آنجایی که به عنوان مثال، آهک در سفیدکش ها نیز وجود دارد – از عینک های محافظ چشم بهره مند خواهند شد.

این مطالعه همچنین بر نیاز به بهبود یکپارچگی بسته تاکید می کند آن را بردار بدون پیشخوان فروخته می شود. پلاستیک با کیفیت بهتر و مهر و موم شدن و پیام های هشدار واضح روی بسته ممکن است به کاهش خطرات برای کودکان کمک کند. مردم فقط باید بسته‌های قلیایی و اسیدی بسته‌بندی شده را خریداری کنند و اصرار داشته باشند که از آنها با عینک محافظ استفاده کنند.

ترقه یک خطر شناخته شده برای سوختگی است و مردم باید از خطر آسیب چشمی نیز آگاه باشند. تمام اقدامات ایمنی معمول – تهیه ترقه های با کیفیت خوب، استفاده از آنها در مناطق باز که در آن اطرافیان، به ویژه کودکان، در فاصله ایمن هستند – اعمال می شود.

در نهایت، یکی از یافته های کلیدی این مطالعه این است که نزدیک به 60 درصد از تمام بیماران مبتلا به سوختگی چشمی در عرض 24 ساعت به بیمارستان مراجعه نکردند. همچنین مشخص شد که بیش از 20 درصد از بیماران هنگام رسیدن به مراقبت‌های اورژانسی یا قبل از رسیدن به آنها هیچ گونه شستشوی چشمی دریافت نکرده‌اند.

ضروری است که چشم سوخته به محض وقوع آسیب، فوراً از مواد شیمیایی شسته شود. هنگامی که بیمار به بیمارستان مراجعه می کند، چشم نیز باید کاملاً شستشو شود تا موادی که ممکن است در چشم گیر کرده از بین برود.

تجاه بالانتراپو، معاون مدیر علوم، داده‌های سلامت و داستان‌گویی در موسسه LV Prasad Eye است.