اقدامات کنترل تولد هند در میان مسلمانان طنین انداز شده است، کشیش ها نقش مهمی دارند


سید محمد طلحه می گوید که افتخار می کند که دختر هفت ساله اش در یک مدرسه معتبر مونته سوری در دهلی نو درس می خواند.

مدرسه گران است و شهریه سالانه آن 2,55,000 روپیه است، اما تاجر مسلمان می گوید که خوشحال است که می تواند آن را بپردازد.

طلحه، 42 ساله، که در نویدا، شهری اقماری در مجاورت دهلی نو زندگی می کند، گفت: “اگر فرزند دوم داشتم، نمی توانستم هر دوی آنها را به این مدرسه بفرستم.”

تنها داشتن یک فرزند به ما اجازه می‌دهد که روی او تمرکز کنیم، به او تحصیلات خوب بدهیم، امکانات زیاد، مزایای زیادی دارد.»

خوشحالی آقای طلحه از داشتن یک خانواده کوچک حاکی از روند رو به رشد مسلمانان اقلیت هند است که مدت هاست به خاطر خانواده های پرجمعیت با بالاترین نرخ رشد جمعیت در میان جوامع مذهبی هند شناخته شده اند.

به گفته کارشناسان، در حالی که هند قرار است در این ماه از چین پیشی بگیرد و به پرجمعیت ترین کشور جهان تبدیل شود، کوچک شدن خانواده های مسلمان این کشور نشان دهنده موفقیت برنامه های کنترل جمعیت ده ها ساله این کشور است و نشان دهنده ثبات جمعیتی است.

رویترز با شش مرد و زن مسلمان و همچنین هفت رهبر جامعه، کارشناسان جمعیت و علمای اسلامی صحبت کرد. همه موافق بودند که آگاهی مسلمانان هند در مورد کنترل تولد و تنظیم خانواده افزایش قابل توجهی دارد.

طبق سرشماری هر 10 سال یکبار در سال 2011، مسلمانان دومین جامعه مذهبی بزرگ هند هستند و 14.2 درصد از جمعیت 1.2 میلیاردی را تشکیل می دهند. اکثریت هندوها 79.8 درصد را تشکیل می دهند.

سرشماری سال 2021 به تعویق افتاده است اما سازمان ملل پیش بینی کرده است که جمعیت هند در این ماه به 1.42 میلیارد نفر برسد. جمعیت مسلمان این کشور پس از اندونزی و پاکستان سومین جمعیت جهان است

روند کوچک‌تر شدن خانواده‌های مسلمان در 15 سال گذشته قابل مشاهده است، با بررسی ملی سلامت خانواده نشان می‌دهد که نرخ باروری مسلمانان – میانگین تعداد فرزندان یک زن – به 2.4 در سال 2019-21 از 2.6 در سال 2015 کاهش یافته است. 16 و 3.4 در 2005-06.

اگرچه با 2.4 هنوز هم بالاتر از همه جوامع دیگر است، اما این کاهش نیز سریعترین است و تقریباً از 4.4 در سال 1992-93 به نصف رسیده است.

اسلام و پیشگیری از تولد

در جامعه‌ای که عمدتاً محافظه‌کار است، برخی از کشیش‌ها یا امامان مسلمان نقش بزرگی در ایجاد این تغییر داشته‌اند.

مولانا خالد رشید، امام لکنو عیدگاه در اوتار پرادش، پرجمعیت ترین ایالت هند، گفت: «تصور غلطی در میان مسلمانان وجود دارد که اسلام استفاده از اقدامات کنترل بارداری را مجاز نمی داند.

وی با اشاره به احکام مقدس اسلام گفت: اما شریعت از تنظیم خانواده صحبت می کند. این مسئولیت ماست که این باورهای غلط را پاک کنیم. ما برنامه‌های آگاهی‌بخشی انجام داده‌ایم، درخواست‌هایی انجام داده‌ایم، سخنرانی‌هایی در مورد آنچه شریعت در مورد چنین موضوعاتی گفته است.»

کارشناسان می گویند برای هدف قرار دادن مسلمانان کمتر تحصیل کرده و فقیرتر ساکن خارج از شهرها باید اقدامات بیشتری انجام شود.

کارکنان بهداشت دولتی در بخش‌هایی از ایالت شرقی بیهار گفتند که مرتباً با رهبران مساجد محلی ملاقات می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که بعد از نماز جمعه به مردان پیشگیری از بارداری پیشنهاد دهند، اما نتایج دلگرم‌کننده نبوده است.

احمد دایکند، خادم مسجد الازار در کیشنگنج، یک منطقه روستایی فقیرنشین در بیهار، گفت: «اسلام از خانواده های سالم حمایت می کند و این با مردم است که تصمیم می گیرند چند فرزند داشته باشند.

اگرچه نرخ زاد و ولد در این منطقه بالا بود، اما آقای دایکند گفت که نسل او نسبت به نسل قبلی فرزندان کمتری داشت.

او گفت: ما هفت برادر و چهار خواهر هستیم و هر کدام چهار یا پنج فرزند داریم.

شهید پرویز، صادرکننده صنایع دستی در شهر مرادآباد در اوتار پرادش و مسلمان نسبتاً ثروتمندی، گفت که او یکی از شش خواهر و برادر بود. این مرد 65 ساله گفت که مطمئن شد خانواده کوچکی دارد – او دو پسر و یک دختر دارد – و فرزندانش به دانشگاه می روند.

او گفت که دخترش منیزه شهید، که در دهلی معلم است و اخیرا ازدواج کرده است، قصد ندارد فوراً بچه دار شود، اما دلیل آن مسائل مالی نیست.

او گفت: «ما هم می‌خواهیم برای خودمان زندگی کنیم.

نیاز برآورده نشده

پونام موترجا، مدیر اجرایی سازمان داوطلبانه بنیاد جمعیت هند، گفت که هنوز نگرش ها در میان مسلمانان فقیرتر، به ویژه نسل جوان، در حال تغییر است.

او گفت: «جوانان در معرض رسانه های دیجیتال هستند و می دانند که نیمی از آنها چگونه زندگی می کنند، نه هندوها، بلکه وضعیت بهتری دارند.

کارشناسان می گویند که سیستم بهداشت عمومی اکنون نمی تواند با تقاضای خدمات کنترل بارداری از سوی افرادی که از مفید بودن آن آگاه هستند، که نیاز برآورده نشده نیز نامیده می شود، پاسخ دهد.

داده‌های دولتی در سال‌های 2021-2019 نشان می‌دهد که 11.8 درصد از جمعیت مسلمانان نیازی برآورده نشده برای کمک به فضا یا محدود کردن کودکان داشتند. داده ها همچنین نشان می دهد که نرخ باروری مسلمانان 2.4 به سرعت به سمت نرخ 1.94 هندو کاهش می یابد.

سی قریشی نویسنده کتابی با عنوان افسانه جمعیت – اسلام، تنظیم خانواده و سیاست در هندوی گفت: کاهش باروری در میان مسلمانان با انتقادات مکرر سیاستمداران ناسیونالیست هندو و ادعاهای آنها در مورد افزایش جمعیت مسلمان مقابله می کند.

این بوروکرات ارشد سابق گفت: «تبلیغات مبنی بر پیشی گرفتن مسلمانان از هندوها پوچ است.

مسلمانان بسیار سریعتر از هندوها برنامه ریزی خانواده را اتخاذ می کنند و اگر شما نیازهای برآورده نشده آنها را برآورده کنید، آنها بهتر عمل خواهند کرد.