وزارت بهداشت رژیم درمانی جدید جذام را اعلام کرد


دولت مرکزی یک رژیم درمانی جدید برای جذام را تصویب کرده است، با هدف توقف انتقال آن در سطح ملی تا سال 2027، سه سال زودتر از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل. طبق نامه ای که توسط اداره کل خدمات بهداشتی (DGHS) نوشته شده است، برنامه ملی ریشه کنی جذام تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از انتقال جذام انجام می دهد.

در این نامه آمده است: «هم اکنون با تأیید مرجع ذیصلاح، وزارت بهداشت و بهزیستی خانواده تصمیم گرفته است برای موارد پائوسی باسیلاری (PB) به جای رژیم دو دارویی به مدت شش ماه، رژیم سه دارویی را معرفی کند. توسط Sudarshan Mandal، معاون مدیر کل DGHS، اظهار داشت.

در این نامه به تاریخ 17 ژانویه آمده است که این اقدام به دنبال «جدیدترین مطالعات تحقیقات علمی پذیرفته شده جهانی و شیوه های مبتنی بر شواهد» صورت می گیرد.

همچنین افزود که سازمان بهداشت جهانی (WHO) موافقت کرده است که رژیم دارویی بازنگری شده را از 1 آوریل 2025 عرضه کند. بنابراین، اکنون از همه ایالت ها و سرزمین های اتحادیه خواسته شده است که درخواست های خود را برای داروهای ضد جذام 12 ماه قبل ارسال کنند. طبقه بندی اصلاح شده جذام و رژیم درمانی برای موارد PB و چند باسیلی (MB) در هند از همان تاریخ اجرا خواهد شد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، جذام یک بیماری عفونی مزمن است که توسط این بیماری ایجاد می شود مایکوباکتریوم لپره باکتری ها این بیماری عمدتاً روی پوست و اعصاب محیطی تأثیر می گذارد. در صورت عدم درمان، ممکن است باعث ناتوانی های پیشرونده و دائمی شود.

این باکتری از طریق قطرات بینی و دهان در تماس نزدیک و مکرر با موارد درمان نشده منتقل می شود. جذام، گزارش شده از هر شش منطقه WHO، با درمان چند دارویی (MDT) قابل درمان است. اکثر موارد جدید شناسایی شده سالانه از جنوب شرق آسیا هستند.

در این نامه همچنین آمده است که بیماران PB دارای باکتری های کمتر قابل مشاهده هستند و هیچ نشانه ای از بیماری پیشرفته در بیوپسی نشان نمی دهند، در حالی که بیماران MB دارای باکتری های قابل مشاهده هستند و ممکن است علائم بیماری پیشرفته تر را در بیوپسی نشان دهند.

در این نامه آمده است: “ما معتقدیم که این رژیم درمانی جدید برای بیماران جذام، گامی مهم به جلو در تلاش های جمعی ما برای ریشه کنی جذام در هند تا سال 2027 خواهد بود.”

رژیم درمانی توصیه شده WHO شامل سه دارو است – داپسون، ریفامپیسین و کلوفازیمین. این ترکیب به عنوان MDT نامیده می شود. مدت درمان برای PB شش ماه و برای موارد MB 12 ماه است. MDT پاتوژن را می کشد و بیمار را درمان می کند.

WHO MDT را به صورت رایگان ارائه کرده است. MDT رایگان در ابتدا توسط بنیاد نیپون تأمین مالی شد و از سال 2000، از طریق توافق با Novartis اهدا شد. این رژیم به عنوان “یکنواخت MDT” شناخته می شود، که در آن یک کیت سه بسته می تواند به همه بیماران جذامی داده شود. این اقدام سهولت مدیریت را تسهیل می کند. کارشناسان مراقبت های بهداشتی می گویند که این کار را برای تولید کنندگان نیز آسان می کند.

هنگامی که از کبیر سردانا، پروفسور پوست، بیمارستان رام منوهر لوهیا در مورد نیاز به رژیم سه دارویی سؤال شد، توضیح داد که این درست است که نیاز خاصی به این سه دارو وجود ندارد زیرا رژیم دو دارویی اثربخشی کافی دارد. علاوه بر این، از آنجایی که عود در PB MDT کم است، سه دارو به شدت مورد نیاز نیست. دکتر ساردانا گفت که داروی سوم – کلوفازامین – نیز عوارض جانبی خاص خود را ایجاد می کند که نگران کننده ترین آنها رنگ قرمز پوست است.