هند در میان کشورهایی که بیش از حد از آنتی بیوتیک های گروه Watch استفاده می کنند | داده ها


مقاومت در میان بیماران هندی به انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها از بالاترین میزان مقاومت در جهان است.

مقاومت در میان بیماران هندی به انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها از بالاترین میزان مقاومت در جهان است. | اعتبار عکس: Getty Images

در Data Point منتشر شده در هفته گذشته (“بیش از 38٪ بیماران تحت بیش از یک آنتی بیوتیک”، 17 ژانویه)، نتایج یک نظرسنجی دولتی نشان داد که تعداد زیادی از بیماران بستری توسط بیمارستان ها در سراسر هند آنتی بیوتیک تجویز می کنند. یافته ها همچنین نشان داد که بسیاری از بیماران بیش از یک آنتی بیوتیک مصرف می کردند. علاوه بر این، داده‌ها نشان داد که بیش از 55 درصد از چنین نسخه‌های آنتی‌بیوتیکی متعلق به گروه «واچ» است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) طبقه‌بندی شده است، یعنی داروهایی که فقط برای عفونت‌های شدید اختصاص داده شده‌اند.

داده‌ها نشان می‌دهد که مقاومت بیماران هندی به انواع خاصی از آنتی‌بیوتیک‌ها از بالاترین میزان مقاومت در جهان است. در هند، برای بسیاری از ترکیبات آنتی بیوتیک-باکتری، بیش از 75 درصد عفونت ها از باکتری های مقاوم بود. به عنوان مثال، در ترکیب آنتی بیوتیک سفتریاکسون- باکتری کلبسیلا پنومونیه، بیش از 87.4 درصد از عفونت ها از باکتری های مقاوم بودند همانطور که در نشان داده شده است. میز 1.

جدول 1 | در جدول ترکیبات آنتی بیوتیک-باکتری، گروه آنتی بیوتیکی گسترده تر این داروها و بهترین و بدترین کشورها از نظر مقاومت به ترکیبات مختلف آنتی بیوتیک-باکتری آورده شده است. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک سفتریاکسون متعلق به گروهی به نام سفالوسپورین های نسل سوم است.

نمودارها ناقص به نظر می رسند؟ برای حذف حالت AMP کلیک کنید

همانطور که در جدول 1 مشاهده می شود، نسبت مقاومت در میان بیماران هندی در میان بالاترین نسبت به داروها در گروه سفالوسپورین های نسل سوم بود. بالاترین در میان همه انواع – که در نظرسنجی دولتی در سال‌های 2021-2022 نشان داده شد، همچنین از گروه سفالوسپورین‌های نسل سوم بود که شامل آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سفتریاکسون، سفتازیدیم و سفوتاکسیم است. بنابراین، آنتی بیوتیکی که بیشترین استفاده را دارد، بیشترین مقاومت را نیز دارد.

همچنین بخوانید: آیا آنتی بیوتیک در هند بیش از حد تجویز می شود؟

همچنین بین کشورهای دارای مقاومت بالا و مقاومت کم، شکاف آشکاری وجود دارد. همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است، استفاده مسئولانه از آنتی بیوتیک باعث مقاومت کم آنتی بیوتیکی در میان کشورهای توسعه یافته مانند نروژ، فنلاند، هلند و بریتانیا شده است. در مقابل، همراه با هند، بیماران در روسیه، مصر و پاکستان مقاومت آنتی بیوتیکی بالایی دارند. نمودار 2 این رابطه را بیشتر توضیح می دهد.

نمودار 2 | نمودار مصرف (درصد) آنتی‌بیوتیک‌های گروه «Watch» را در میان دسته‌های AWaRe در کشورهای منتخب از سال 17-2015 نشان می‌دهد.

AWaRe توسط WHO بر اساس تاثیر آنتی بیوتیک های مختلف بر مقاومت ضد میکروبی ایجاد شد تا بتوان از آنها به طور مناسب استفاده کرد. به طور کلی آنتی بیوتیک ها را به «دسترسی»، «ساعت» و «رزرو» دسته بندی می کند. گروه “دسترسی” بیشترین توصیه را دارد زیرا پتانسیل مقاومت را به حداقل می رساند. آنتی بیوتیک های گروه “واچ” فقط برای استفاده خاص و محدود هستند و منجر به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی می شوند. گروه “ذخیره” فقط باید در شرایط تهدید کننده زندگی استفاده شود. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، 60 درصد کل مصرف آنتی بیوتیک در یک کشور باید از گروه «دسترسی» باشد. جای نگرانی است که در هند برعکس است. حدود 59 درصد از کل مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور در سال 2022 از گروه «دیده‌بان» بوده است. این سهم در طول سال های همه گیر به 64 درصد رسید.

https://www.youtube.com/watch?v=yHs0GyLNSLg

نمودار 2 سهم گروه «Watch» را در سال‌های 17-2015 نشان می‌دهد، سالی که داده‌های مقایسه با کشورهای دیگر در دسترس بود. واضح است که هند در آن سال با 56 درصد از کل آنتی‌بیوتیک‌هایی که از گروه «Watch» تجویز می‌شد، برجسته بود. روسیه دومی دور بود. از سوی دیگر، نروژ، فنلاند، هلند و بریتانیا – که در میان کشورهایی با مقاومت ضد میکروبی پایین حضور داشتند – نیز نسبت گروه «دیده‌بان» پایینی در مصرف داشتند. آنتی‌بیوتیک‌های گروه «واچ» کمتر از 20 درصد کل مصرف این کشورها را تشکیل می‌دهند.

vignesh.r@thehindu.co.in، rebecca.varghese@thehindu.co.in

منبع: گزارش WHO در مورد نظارت بر مصرف آنتی بیوتیک و داده های جهانی AMR WHO

به پادکست ما گوش دهید | آنچه برای کنترل دیابت مهمتر است: آگاهی یا پول | پادکست Data Point