روش جدید ممکن است به تشخیص اولیه پارکینسون کمک کند: مطالعه Lancet


بر اساس یک مطالعه، تکنیکی که تجمع رسوبات پروتئینی غیرطبیعی مرتبط با بیماری پارکینسون را شناسایی می‌کند، می‌تواند به تشخیص زودهنگام کمک کند و نقش کلیدی در تشخیص بالینی و شناسایی این اختلال ایفا کند.  تصویر برای نمایندگی

بر اساس یک مطالعه، تکنیکی که تجمع رسوبات پروتئینی غیرطبیعی مرتبط با بیماری پارکینسون را شناسایی می‌کند، می‌تواند به تشخیص زودهنگام کمک کند و نقش کلیدی در تشخیص بالینی و شناسایی این اختلال ایفا کند. تصویر برای نمایندگی | اعتبار عکس: Getty Images/iStockphoto

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله منتشر شده، تکنیکی که تجمع رسوبات پروتئینی غیرطبیعی مرتبط با بیماری پارکینسون را شناسایی می‌کند، می‌تواند به تشخیص زودهنگام کمک کند و نقشی کلیدی در تشخیص بالینی و شناسایی این اختلال ایفا کند. نورولوژی Lancet مجله.

این تحقیق تایید می‌کند که این تکنیک – معروف به سنجش تقویت بذر α-سینوکلئین (αSyn-SAA) – می‌تواند افراد مبتلا به بیماری عصبی را به دقت تشخیص دهد و نشان می‌دهد که می‌تواند افراد در معرض خطر و کسانی که علائم اولیه و غیرحرکتی دارند را قبل از تشخیص شناسایی کند. .

وجود توده های پروتئینی آلفا سینوکلئین به اشتباه تا شده در مغز نشانه پاتولوژیک بیماری پارکینسون است.

پروفسور اندرو سیدروف، سرپرست تیم تحقیق، از دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید: «تشخیص ناهمگونی در آسیب شناسی زمینه ای در میان بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون یک چالش بزرگ بوده است.

همچنین بخوانید | این نمایشگاه آثار هنری بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون را به نمایش می گذارد

سیدروف گفت: شناسایی یک نشانگر زیستی موثر برای پاتولوژی بیماری پارکینسون می‌تواند پیامدهای عمیقی برای نحوه درمان این بیماری داشته باشد و به طور بالقوه تشخیص زودهنگام افراد، شناسایی بهترین درمان‌ها برای زیرمجموعه‌های مختلف بیماران و سرعت بخشیدن به کارآزمایی‌های بالینی را ممکن می‌سازد.

نویسندگان، سودمندی αSyn-SAA را برای شناسایی ناهمگونی زمینه‌ای در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و توانایی آن در تشخیص علائم اولیه این بیماری را با استفاده از داده‌های گروه طرح نشانگرهای پیشرفت پارکینسون (PPMI) ارزیابی کردند.

در میان 1123 شرکت کننده در آنالیز، افرادی با تشخیص بیماری پارکینسون و افراد در معرض خطر با انواع ژن (GBA و LRRK2) مرتبط با این بیماری بودند.

شرکت کنندگان به اصطلاح پرودرومال نیز شامل شدند. این افراد علائم غیرحرکتی داشتند – اختلال در خواب یا از دست دادن بویایی – که می تواند علائم اولیه بیماری پارکینسون باشد.

همچنین بخوانید | بررسی تاثیر قرار گرفتن در معرض موسیقی و رقص بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون

با این حال، آنها مبتلا به این بیماری تشخیص داده نشده بودند و هیچ یک از علائم حرکتی معمولی، مانند لرزش یا سفتی عضلانی، که بعداً در توسعه بیماری ظاهر می شود، نداشتند.

دلیل گنجاندن شرکت‌کنندگان پرودرومال این بود که تعیین کنیم آیا αSyn-SAA می‌تواند شروع پارکینسون را پیش‌بینی کند و همچنین به تشخیص افراد مبتلا به علائم ثابت کمک کند.

نمونه‌های مایع مغزی نخاعی – که مغز و نخاع را احاطه کرده است – از هر شرکت‌کننده با استفاده از αSyn-SAA آنالیز شد.

این تکنیک مقادیر بسیار کمی از توده‌های نادرست تا شده α-سینوکلئین را در نمونه‌های افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تا حدی تقویت می‌کند که با استفاده از تکنیک‌های آزمایشگاهی استاندارد قابل شناسایی هستند.

محققان افزودند، یافته‌های آنالیزها تأیید می‌کند که αSyn-SAA افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را با دقت بالا شناسایی می‌کند و نتایج مثبت در 88 درصد از همه شرکت‌کنندگان با تشخیص وجود دارد.