توضیح داده شده | چرا مرکز “سفر با ارزش پزشکی” را تبلیغ می کند؟ – نگاهی به صنعت با ارزش میلیاردها و رشد هند


داستان تا اینجا: هند در 27 و 28 آوریل میزبان برنامه «One Earth One Health – Advantage Healthcare India – 2023» در دهلی نو بود تا هند را به عنوان مرکزی برای گردشگری پزشکی معرفی کند. این اجلاس دو روزه با حضور 500 شرکت کننده خارجی از بیش از 70 کشور جهان، با هدف ارتقای صادرات خدمات پزشکی از هند و ایجاد فرصت های شبکه ای برای کارشناسان، سهامداران صنعت و متخصصان سفر با ارزش پزشکی (MVT) برگزار شد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند که در مراسم افتتاحیه سخنرانی می کرد، سیستم های سنتی مراقبت های بهداشتی هند را به عنوان پاسخ های بسیاری به استرس و بیماری های سبک زندگی معرفی کرد. آقای مودی با برجسته کردن فلسفه هندی “Vasudhaiva Kutumbakam” (جهان یک خانواده است)، گفت که هند سفرهای پزشکی و تحرک نیروی کار بهداشتی را برای یک سیاره سالم مهم می داند. وی با ترغیب کشورها به سرمایه گذاری در صنعت پزشکی هند، خاطرنشان کرد که هند بر اساس شاخص گردشگری پزشکی 2020-2021 (MTI) رتبه دهم گردشگری پزشکی را در جهان دارد.

گردشگری پزشکی چیست؟

توریسم پزشکی – که به عنوان سفر با ارزش پزشکی، گردشگری سلامت یا مراقبت های بهداشتی جهانی نیز شناخته می شود – عملی است برای سفر در سراسر مرزهای بین المللی برای جستجوی خدمات پزشکی، عمدتاً جراحی های انتخابی یا پیچیده. ذینفعان گردشگری پزشکی شامل خطوط هوایی، بیمارستان ها، مراکز سلامتی و هتل ها و غیره هستند. در حال حاضر، کانادا با محیط مطلوب، صنعت توریسم پزشکی قوی و امکانات و خدمات باکیفیت بالا، مورد توجه ترین مقصد برای چنین روش هایی است. در حالی که مراقبت های بهداشتی همگانی برای شهروندانش در دسترس است، اکثر بیمارستان های دولتی در کانادا به بیماران خارجی نیز رسیدگی می کنند.

چرا هند مقصد ترجیحی MVT است؟

هند به دلیل خدمات بهداشتی مقرون به صرفه، تجهیزات تشخیصی با کیفیت و پزشکان آموزش دیده، که بسیاری از آنها به زبان انگلیسی مسلط هستند، یک مکان ترجیحی برای گردشگران پزشکی است. بر اساس وب سایت وزارت گردشگری، هند دارای 1000 مرکز آموزشی پرستاری است که سالانه 10000 پرستار فارغ التحصیل می شوند. هند همچنین دارای آیورودا، یوگا و ناتوروپاتی و سایر سیستم‌های پزشکی سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف، ترویج گردشگری سلامتی است.

مرکز بهداشت و سلامت شهری تازه ساخته شده در نزدیکی پارک VOC در Erode.

مرکز بهداشت و سلامت شهری تازه ساخته شده در نزدیکی پارک VOC در Erode. | اعتبار عکس: Govarthan M

هند و صنعت گردشگری پزشکی آن

گردشگری پزشکی در هند در دهه گذشته رو به افزایش بوده است – به طوری که اکثر بیماران از بنگلادش و افغانستان هستند. از سال 2015 تا 2018، تعداد گردشگران پزشکی خارجی به طور پیوسته از 2.34 لک به 4.95 لک افزایش یافته است. به غیر از همسایگان هند، گردشگرانی از کشورهای عراق، عمان، مالدیو، یمن، ازبکستان و سودان به دلیل امکانات پیشرفته، پزشکان ماهر و هزینه کم درمان، هند را برای خدمات پزشکی انتخاب کردند.

هند به ترتیب در سال های 2015، 2016 و 2017 به ترتیب 1،35،193 کرور، 1،54،146 کرور، و 1،77،874 کرور روپیه درآمد ارز خارجی داشته است. Niti Aayog MVT هند را در سال 2015 به 3 میلیارد دلار می رساند و رشد آن را 15 درصد برآورد کرد. علاوه بر این، تخمین زده می شود که تا سال 2020 به 9 میلیارد دلار افزایش یابد و 20 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

با این حال، با تعطیل شدن جهان در پی همه‌گیری کووید-19 در سال 2020، MVT نیز کاهش یافت و تعداد ورودی‌های خارجی به هند به 1.83 لک کاهش یافت. با اعمال قرنطینه شدید هند برای جلوگیری از گسترش ویروس، درآمد MVT کاهش یافت و نتوانست از مرز 9 میلیارد دلاری پیش بینی شده عبور کند.

این صنعت در سال 2021 با کاهش محدودیت ها و شروع جنگ بین روسیه و اوکراین که منجر به افزایش هزینه های درمان در غرب شد، دوباره رونق گرفت. این امر گردشگران پزشکی را به ویژه به آسیا و هند سوق داد. این مرکز “راهبرد ملی و نقشه راه گردشگری پزشکی و سلامتی” را در ژانویه 2022 برای ارائه خدمات بهداشتی به جهان به طور کلی ارائه کرد.

در حال حاضر، هند که با امتیاز 69.80 در شاخص گردشگری پزشکی در رتبه دهم قرار دارد، بیش از 200 نوع خدمات پزشکی از درمان های باروری تا مراقبت از پوست را ارائه می دهد. بیشترین درمان‌ها، درمان سرطان و جراحی‌های پیوند عضو هستند، زیرا در مقایسه با ایالات متحده، اروپا، استرالیا یا حتی سنگاپور، 65 تا 90 درصد ارزان‌تر هستند. هند دارای 40 مرکز مراقبت های بهداشتی معتبر به کمیسیون مشترک بین المللی (JCI) و 1400 هیئت ملی اعتباربخشی برای بیمارستان ها و بیمارستان های معتبر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی (NABH) است. همچنین 6 درصد از بازار جهانی MVT را به خود اختصاص داده است.

NITI Aayog تخمین می زند که اقتصاد هند تا سال 2026 می تواند 9 میلیارد دلار اضافی از MVT و گردشگری سلامت به دست آورد. در سطح جهانی، پیش‌بینی می‌شود که بازار MVT از 13.98 میلیارد دلار در سال 2021 به 53.51 میلیارد دلار در سال 2028 با CAGR 21.1 درصد رشد کند.

برنامه های دولت برای ترویج MVT چیست؟

این مرکز کمپین “در هند شفا” را راه اندازی کرده است تا کشور را به عنوان مقصد گردشگری سلامت و پزشکی معرفی کند. دولت با هدف قرار دادن تقاضای جهانی برای شفای کل نگر برای بیماری‌های سبک زندگی مانند دیابت، آیورودا، یوگا و ناتوروپاتی را – که زیر نظر وزارت آیورودا، یوگا و طبیعت درمانی، یونانی، سیدا و هومیوپاتی (AYUSH) قرار می‌گیرند – به عنوان جایگزینی برای درمان معرفی می‌کند. پزشکی مدرن هند ویزای الکترونیکی را برای مسافران MVT از 156 کشور راه اندازی کرده است و همچنین مراکز AYUSH را معتبر کرده است و وضعیت آنها را در صنعت پزشکی هند رسمی می کند.

تحت عنوان “شفا در هند”، سی و هفت بیمارستان از جمله سی بیمارستان خصوصی در 17 شهر برای ارائه خدمات MVT شناسایی شده اند. علاوه بر این، مرکز طرح تضمین سلامت خود را با نام PM Jan Aarogya Yojana گسترش داده است که حدود 500 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد و 150000 مرکز سلامت و تندرستی ایجاد کرده است. این مرکز همچنین در نظر دارد یک پورتال آنلاین MVT یک مرحله ای راه اندازی کند که شامل نقشه برداری از کلیه تسهیلگران پزشکی از جمله بیمارستان های دولتی و خصوصی، رزرو خدمات، پرداخت ها و خدمات پس از عمل خواهد بود. برای دید بهتر، پورتال MVT با وب سایت گردشگری هند – Incredible India یکپارچه خواهد شد.

موانع پیش روی بخش MVT چیست؟

بخش MVT هند فاقد مقررات و نظارت دولتی است. در حالی که هر دو وزارت بهداشت و گردشگری در ترویج MVT مشارکت دارند، یک نهاد جداگانه برای ریاست MVT و هماهنگی بین سهامداران مختلف مورد نیاز است.

قیمت‌های درمان‌های پزشکی بر اساس مرکز مراقبت‌های بهداشتی متفاوت است، که منجر به سردرگمی در مورد قیمت واقعی یک روش خاص می‌شود. فقدان محدوده قیمت نیز گردشگران را مستعد تقلب می کند. هند همچنین قابلیت حمل بیمه پزشکی را ارائه نمی دهد، یعنی پوشش درمان های پزشکی را تحت برنامه های بیمه موجود گردشگران فراهم می کند.

اعتبار ملی پزشکی هند – NABH – در سطح جهانی شناخته شده نیست. اکثر کشورهای خارجی اعتبار JCI مستقر در ایالات متحده را به NABH ترجیح می دهند و گزینه های تسهیل کننده MVT در هند را محدود می کند.