تحقیقات نشان می دهد هند می تواند درمان سل را کوتاه کند


سل یک بیماری هولناک با مرگ و میر بالا است و همواره یک نگرانی بهداشت جهانی بوده است. هند حدود 27 درصد از موارد سل در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است – که بالاترین بار بیماری سل در جهان است – تا حدی به لطف جمعیت 1.3 میلیاردی آن.

در دهه گذشته، برنامه ملی حذف سل (NTEP)، همراه با بخش خصوصی، با موفقیت 17.14 میلیون نفر مبتلا به سل، از جمله 1.4 میلیون کودک را پیدا کرده و درمان کرده است. با این حال، همه‌گیری کووید-19 بر مراقبت از سل تأثیر نامطلوب گذاشت و تهدید کرده است که دستاوردهای کاهش بار هند را معکوس کند. علاوه بر این، مشکل رو به رشد سل مقاوم به دارو، پیشرفت ما در مدیریت بیماری های اساسی را نیز تهدید می کند.

کودک غیر دوستانه

سل قابل درمان است اما درمان آن چالش برانگیز است. برای سل حساس به دارو، بیمار باید دارو را به مدت شش ماه مصرف کند و این دوره برای اکثر افراد طولانی است. این درمان همچنین شامل سه یا چهار دارویی است که می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و همچنین گاهی بلعیدن آنها دشوار است.

https://www.youtube.com/watch?v=UKV8Zn7x0wM

این امر به ویژه زمانی دشوار است که بیماران مورد نظر کودکان باشند، که باید از یک رژیم دارویی ثابت تحت NTEP پیروی کنند. اندازه و طعم تبلت برای کودکان مناسب نیست. NTEP در حال حاضر دوز روزانه داروها را به مدت شش ماه توصیه می کند که می تواند برای خانواده ها نیز خسته کننده باشد.

تعجب آور نیست که بسیاری از بیماران مبتلا به سل اطفال و همچنین بزرگسالان درمان را به دلیل طولانی بودن مدت و عوارض جانبی آن قطع می کنند. گاهی اوقات، آنها احساس بهتری دارند و تصور می کنند که تکمیل درمان اختیاری است. این امر خانواده ها و سایر افرادی را که در تماس نزدیک با فرد مبتلا به سل هستند در معرض خطر عفونت قرار می دهد. توقف پیش از موعد درمان نیز می تواند به مقاوم شدن باکتری سل به دارو کمک کند.

چگونه می توانیم به این موضوع رسیدگی کنیم؟ یکی از راه‌های مهم، به‌ویژه در کشورهایی مانند هند با بار بالای سل، کشف رویکردهای درمانی جدید برای سل و ادغام آنها در برنامه‌های ملی است.

رژیم کوتاهتر

تلاش برای تسهیل مصرف داروهای سل در سراسر جهان و همچنین در هند در حال انجام است. مطالعات اخیر در بزرگسالانی که مبتلا به سل در ریه‌های خود هستند، استفاده از ترکیبی از داروهای جدید و داروهای موجود را که در حال حاضر برای سایر بیماری‌ها استفاده می‌شوند، در نظر گرفته‌اند. نتایج این مطالعات امیدوارکننده است و نشان می‌دهد که مدت زمانی که بیماران باید در رژیم خود باقی بمانند را می‌توان از شش ماه به چهار ماه کاهش داد.

کارآزمایی SHINE که با 1200 کودک از چهار کشور (هند، زامبیا، اوگاندا و آفریقای جنوبی) انجام شد، همچنین نشان داد که بر اساس داروهای موجود با NTEP، کودکان مبتلا به سل غیر شدید را می‌توان به‌جای درمان مؤثر در چهار ماه درمان کرد. شش

کوتاه کردن مدت زمان مصرف داروی سل، بیمار را سریعتر معالجه می کند، تحول آفرین است و همچنین اجرای برنامه سل را امکان پذیرتر می کند.

هر دو مطالعه شرکت کنندگانی از هند داشتند و نتایج آنها توسط سازمان بهداشت جهانی در دستورالعمل های درمان سل گنجانده شده است. با این حال، خود هند هنوز دستورالعمل های درمان چهار ماهه اصلاح شده را اتخاذ نکرده است. در واقع، مطالعه دیگری وجود دارد که اخیرا گزارش داده است که یک دوره درمانی دو ماهه نیز می تواند موثر باشد.

با تعهد سیاسی فزاینده به نبرد هند علیه سل، دولت هند باید نوآوری و رویکردهای جدید برای درمان این بیماری را بپذیرد.

همانطور که اتفاق می افتد، شناسایی رژیم های چهار ماهه و دو ماهه ایمن و موثر اولین پیشرفت قابل توجه در درمان شایع ترین شکل سل در تقریباً 40 سال گذشته است و یک دستاورد بزرگ است. همچنین دلگرم کننده است که بیش از 30 ترکیب شیمیایی جدید که می توانند با باکتری سل مبارزه کنند در خط لوله هستند.

از بین بردن سل

در حال حاضر، شناسایی بهترین ترکیبات از این داروهای جدید که بسیار کارآمد، کمترین سمیت هستند و به راحتی در تنظیمات برنامه‌ای قابل اجرا هستند، به عهده محققان است.

برای این نوع تحقیقات، باید تلاش بسیار هماهنگی صورت گیرد که شامل محققان، سرمایه‌گذاران، و مقامات نظارتی جهانی و محلی با حمایت سیاسی قوی ملی و بین‌المللی باشد.

هزینه ها یک عامل تعیین کننده هستند اما می توان آنها را نیز کاهش داد. تجربه جهانی در هزینه یابی نشان داده است که قیمت داروهای جدیدتر زمانی کاهش می یابد که اراده سیاسی وجود داشته باشد و زمانی که منشورهای جامعه، سرمایه گذاران و رهبران برنامه های ملی در مورد قیمت ها با تولید کنندگان دارو مذاکره می کنند. هزینه‌های پایین‌تر به نوبه خود می‌تواند انگیزه پذیرش جهانی ترکیب‌های دارویی جدیدتر، کوتاه‌مدت‌تر و کمتر سمی‌تر برای بیماری‌هایی مانند سل باشد.

هدف هند برای از بین بردن سل تا سال 2025 بلندپروازانه است. موضوع روز جهانی سل (24 مارس) در سال 2023 “بله، ما می توانیم سل را پایان دهیم” بود که نشان دهنده تمایل جهانی برای از بین بردن این بیماری تا سال 2030 است.

برای تقویت مجدد این مبارزه، و برای همسویی با چشم انداز «عاری از سل» جلوتر از هدف جهانی، هند باید غربالگری فعال و تشخیص موارد را همراه با دستورالعمل های جدید برای درمان کوتاه تر سل در نظر بگیرد. سیاستگذاران همچنین باید در اسرع وقت به یک دوره درمانی کوتاه‌تر برای درمان سل فکر کنند. اگر به تأخیر بیفتیم، در مبارزه و همچنین جان میلیون‌ها نفر در اثر یک بیماری در نهایت قابل درمان شکست خواهیم خورد.

Vidya Mave، MD، MPH مدیر مرکز بیماری‌های عفونی در هند و کالج پزشکی دولتی BJ-مرکز تحقیقات بالینی دانشگاه جان هاپکینز، پونا است. Aarti Kinikar، MD، استاد و رئیس بخش اطفال، کالج پزشکی دولتی BJ و بیمارستان عمومی ساسون، پونا است. دکتر Sanjay Gaikwad، استاد و رئیس بخش پزشکی ریوی، کالج پزشکی دولتی BJ و بیمارستان عمومی ساسون، پونا است. نظرات بیان شده متعلق به نویسندگان است.