یائسگی: چرا درمان روانشناختی در حال حاضر برای گرگرفتگی توصیه می شود


حداقل 40 علامت یائسگی و قبل از یائسگی وجود دارد. این علائم می تواند تأثیر جدی بر زندگی روزمره و رفاه زنان بگذارد، به همین دلیل است که دسترسی به درمان به موقع و مؤثر بسیار مهم است.

علائم یائسگی را می توان در دسته بندی هایی مانند وازوموتور، جسمی و روانی توصیف کرد. همه اینها در نتیجه کاهش سطح هورمون – در درجه اول استروژن و پروژسترون – اتفاق می افتد.

وازوموتور گرگرفتگی و تعریق شبانه را توصیف می کند. جسمی شامل مه مغزی (مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز)، خشکی واژن، مشکل در خواب، سرگیجه، سردرد، درد مفاصل، بی حسی، خارش پوست، علائم مثانه و عفونت های مجاری ادراری است. و روانشناختی به بدخلقی و اضطراب اشاره دارد. یائسگی همچنین می تواند خطر ابتلا به استخوان های ضعیف (پوکی استخوان) و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

با توجه به تأثیر جدی این علائم بر زندگی روزمره زنان، بسیاری به درمان جایگزینی هورمون (HRT) روی می آورند. HRT موثرترین راه برای مدیریت علائم در نظر گرفته می شود و توسط موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (Nice) به عنوان اولین درمان برای یائسگی توصیه می شود. HRT جایگزین کاهش هورمون ها می شود.

اما از سال 2015، نیس همچنین نقشی را که درمان شناختی رفتاری (CBT) می‌تواند در کنار HRT در مدیریت علائم روان‌شناختی یائسگی بازی کند – مانند خلق و خوی پایین و اضطراب، تشخیص داده است. این به این دلیل است که CBT برای افسردگی خفیف و اختلالات اضطرابی موثر شناخته شده است.

اما دستورالعمل‌های پیش‌نویس اخیر نیس نشان می‌دهد که زنان باید به جای یا در کنار HRT برای مدیریت گرگرفتگی، تعریق شبانه و مشکلات خواب مرتبط با یائسگی، CBT ارائه دهند.

یکی از دلایل اصلی که نایس این تغییر را توصیه کرده است، ارائه حق انتخاب بیشتر به زنان در نحوه مدیریت علائم خود است. همه زنان نمی خواهند HRT مصرف کنند یا نمی توانند. این به این دلیل است که HRT با افزایش اندکی خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است – اگرچه این به عوامل زیادی از جمله سن، نوع HRT و مدت زمانی که فرد آن را مصرف کرده است بستگی دارد.

تصمیم برای گنجاندن CBT به عنوان یک گزینه مبتنی بر شواهدی است که نشان می‌دهد می‌تواند به برخی افراد کمک کند تا با مشکلات ناتوان‌کننده وازوموتور و خوابی که در طول یائسگی تجربه می‌کنند، بهتر کنار بیایند. بنابراین در حالی که CBT نمی تواند چنین علائم فیزیکی را درمان کند (زیرا نمی تواند جایگزین کاهش هورمون ها شود)، هنوز ممکن است برای برخی از افراد در مورد سلامتی آنها مفید باشد.

واکنش قابل توجه

این توصیه‌های جدید، به‌ویژه از سوی کسانی که برای درمان‌های بهتر برای شرایط سلامت زنان تلاش می‌کنند، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. برای مثال، سردبیران Mumsnet – یک انجمن و وب‌سایت خبری مستقر در بریتانیا برای والدین – یک بررسی کوبنده از به‌روزرسانی‌ها نوشتند و ادعا کردند که این راهنمایی‌ها برای سلامت زنان مضر است.

آنها نوشتند که دستورالعمل های جدید ممکن است پزشکان را نسبت به تجویز HRT برای بیماران در بریتانیا بی میل تر کند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که دسترسی افراد به درمان‌های روان‌شناختی در بریتانیا برای مشکلات سلامت روان تقریباً غیرممکن است – چه رسد به اینکه بتوانند برای علائم فیزیکی یائسگی به آن دسترسی داشته باشند.

لوئیز نیوزون، متخصص برجسته یائسگی در بریتانیا، در مقاله‌ای اخیر نوشت که پیش‌نویس دستورالعمل‌های Nice از برجسته کردن فواید بسیاری از HRT برای پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت غفلت می‌کند و در عوض بر خطرات مرتبط با انواع قدیمی‌تر HRT تمرکز زیادی دارد. . منتقدان دیگر می گویند که دستورالعمل جدید علم را منحرف می کند و به طور بالقوه زنان را از استفاده از اشکال ایمن تر HRT می ترساند.

این دستورالعمل‌ها در زمانی ارائه می‌شوند که زنان در بریتانیا از قبل احساس می‌کنند دسترسی محدودی به پشتیبانی مناسب یائسگی دارند – به‌ویژه در مورد گزینه‌های HRT. آنها همچنین در زمانی اتفاق می‌افتند که ترس‌های ناموجه در مورد خطر HRT ناشی از ابتکار بهداشت زنان در سال 2002 (که گزارش داد استفاده از HRT اثرات منفی بیشتری نسبت به اثرات مثبت دارد) به تازگی شروع به فروکش کرده است.

طرفداران این تصمیم می گویند CBT به زنان در مورد نحوه مدیریت علائم یائسگی خود حق انتخاب بیشتری می دهد – و این انتخاب به وضوح مورد استقبال قرار می گیرد. با این حال، ما باید مراقب باشیم که چنین تغییراتی در گزینه‌های درمانی، دسترسی به درمان‌های هورمونی را که برای اکثر زنان بسیار ایمن و بسیار مؤثر هستند، کاهش یا به تأخیر اندازد.

گفتگو

سیارا مک کیب، پروفسور علوم اعصاب، داروسازی روانی و سلامت روان، دانشگاه ریدینگ

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.