چرا اجلاس COP28 بر سلامت تمرکز دارد؟ | توضیح داد


123 دولت اعلامیه COP28 در مورد آب و هوا و سلامت را در 2 دسامبر 2023 تأیید کردند. عکس: X/@DrTedros

123 دولت اعلامیه COP28 در مورد آب و هوا و سلامت را در 2 دسامبر 2023 تأیید کردند. عکس: X/@DrTedros

داستان تا اینجا: در 3 دسامبر، برای اولین بار در 28 سال مذاکرات تغییرات اقلیمی، پیوند آب و هوا-سلامت در اجلاس سران سازمان ملل متحد (COP28) در امارات متحده عربی در کانون توجه قرار خواهد گرفت. انتشار بی وقفه گازهای گلخانه ای باعث بروز رویدادهای شدید آب و هوایی، آلودگی هوا، ناامنی غذایی، کمبود آب و جابجایی جمعیت می شود که به نوبه خود، مسیر بیماری های ناقل را تغییر می دهد. و آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و مرکزی و کشورهای جزیره ای کوچک که کمترین سهم را در تغییرات آب و هوایی داشته اند، بیشترین بار را تحمل می کنند. با پرداختن به این مسائل، در 2 دسامبر، 123 دولت اعلامیه COP28 در مورد آب و هوا و سلامت را تایید کردند.

چرا “روز سلامت” در اجلاس وجود دارد؟

همانطور که سلطان احمد الجابر، رئیس COP28 گفت، انتظار می‌رود که «روز پیشگامانه سلامت در COP28» دو سؤال را مطرح کند: چگونه سلامت عمومی می‌تواند در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم شود و چه کسی این تحول را تأمین مالی خواهد کرد. هند همچنین در جریان گفتگوهای بهداشتی که تحت ریاست G-20 در سال جاری برگزار شد، پیوند پیچیده بین تغییرات آب و هوا و سلامت عمومی را برجسته کرد. در ماه سپتامبر، دکتر ال جابر در پس‌زمینه هفته آب و هوای نیویورک سخنرانی کرد: «ارتباط بین سلامت و تغییرات آب و هوایی مشهود است، اما تا کنون تمرکز خاصی در فرآیند COP نبوده است. این باید تغییر کند.» سلامت با گفتگوهای تغییرات آب و هوایی غریبه نیست. کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (UNFCCC) اثرات تغییرات آب و هوایی بر سلامتی را به رسمیت می شناسد. جس بیگلی، مسئول سیاستگذاری در اتحادیه جهانی آب و هوا و سلامت، می گوید: «رویدادهای بهداشتی چندین سال است که در COP برگزار می شود، از جمله در غرفه بهداشت WHO، اما این اولین بار است که یک «روز سلامت» رسمی برگزار می شود. GCHA). همچنین این اولین بار است که یک نشست بین‌وزارتی بهداشت با حضور وزرای بهداشت، محیط زیست، دارایی و سایر وزارتخانه‌ها برگزار می‌شود. در حالی که متن بیانیه نهایی است، وزرای بهداشت می‌توانند نظرات تکمیلی را در طول این مدت اضافه کنند. ملاقات.

با این حال، دکتر جنی میلر، مدیر اجرایی GCHA، گفت: «روز سلامت به خودی خود لزوماً به این معنی نیست که سلامت در مذاکرات منعکس خواهد شد. او گفت: «یکی از چیزهایی که ما باید ببینیم تا مشخص کنیم که آیا این واقعاً یک «COP سلامت» است یا خیر، این است که آیا تمرکز بر سلامت به مذاکرات ادامه می‌دهد یا خیر.

از مذاکرات سلامت چه انتظاری می توان داشت؟

اعلامیه COP28 امارات متحده عربی در مورد آب و هوا و سلامت شامل گفتگو در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، انطباق بخش بهداشت با تغییرات آب و هوا، جریان اصلی سلامت در سیاست های آب و هوا و مسئله مهم تامین مالی آب و هوا برای سلامت است.

با این حال، اعلامیه به سوخت های فسیلی اشاره ای نمی کند. این نیاز به کاهش آب و هوا، “تقویت تحقیقات در مورد پیوند بین عوامل محیطی و آب و هوایی و مقاومت ضد میکروبی” را تشخیص می دهد. و “تشدید تلاش ها برای تشخیص زودهنگام سرریزهای مشترک بین انسان و دام” برای جلوگیری از همه گیری های آینده. این سند به مضرات مرتبط با آلودگی اشاره نمی‌کند یا «سوخت‌های فسیلی» – زغال‌سنگ، نفت و گاز – را به‌عنوان محرک تهدیدات سلامت معرفی نمی‌کند، یا بر لزوم پایان دادن به وابستگی به سوخت‌های فسیلی تأکید نمی‌کند. سوخت‌های فسیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل در تغییرات آب و هوایی جهانی شناخته می‌شوند.

اپیدمیولوژیست بریتانیایی سر اندی هاینز در این نشست گفت که تعهد به حذف تدریجی سوخت های فسیلی و انتقال به انرژی های تجدیدپذیر یک پیامد بهداشتی مهم خواهد بود. به عنوان مثال، اگر از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر برویم، مرگ‌های قابل پیشگیری ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهیم و همچنین خطر تغییرات آب و هوایی خطرناک را کاهش می‌دهیم.»

چه نگرانی هایی وجود دارد؟

بر اساس تجزیه و تحلیل سال 2023 توسط GCHA، اکثر کشورهای گروه 20، از جمله کشورهای صنعتی ثروتمند که مسئول اکثر انتشارات تاریخی گازهای گلخانه ای هستند، نتوانسته اند سلامت را در اقدامات اقلیمی خود متمرکز کنند. مشخص شد که کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​مانند بوروندی و کنگو در مشارکت با نگرانی‌های بهداشتی در مشارکت‌های تعیین‌شده ملی خود (NDCs) بهتر عمل می‌کنند. خانم بیگلی توضیح داد: “این احتمالاً منعکس کننده پیوندهای غیرقابل انکار بین سلامت و محیط زیست – و بیماری و تغییرات آب و هوایی – است که نمی توان در این کشورهایی که جمعیت آنها شدیدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی را بر سلامتی خود متحمل شده اند نادیده گرفت.” تغییر الگوهای آب و هوا و افزایش دما چرخه زندگی بیماری‌های منتقله از طریق ناقل مانند دنگی و مالاریا را تغییر می‌دهد که به طور نامتناسبی بر گروه‌های فقیرتر و حاشیه‌نشین تأثیر می‌گذارد (تحقیق نشان می‌دهد که گسترش دنگی در هند در دو دهه گذشته افزایش یافته است).

سپس بحث مالی وجود دارد. انتظار می‌رود که بحران‌های بهداشتی ناشی از گرم شدن آب و هوا تا سال 2030 خسارت مالی سالانه 2 تا 4 میلیارد دلار را ترسیم کنند. تخمین دیگری نشان می‌دهد که 40 درصد از فقر مرتبط با آب و هوا ناشی از تأثیرات مستقیم بر سلامت است، زیرا درآمد مردم، بهره‌وری و هزینه‌های سلامتی اوج می گیرد. دکتر ال جابر از موسسات مالی خصوصی خواسته بود تا این نیاز را برطرف کنند و “سخاوتمندانه” به صندوق آب و هوای سبز کمک کنند. در 2 دسامبر، صندوق اقلیم سبز، بانک توسعه آسیایی، صندوق جهانی و بنیاد راکفلر تعهد مالی یک میلیارد دلاری جدید برای آب و هوا و سلامت دادند. خانم بیگلی گفت: «این مبلغ 1 میلیارد دلاری افزوده‌ای فوق‌العاده به سطوح کنونی مالیه آب و هوا و سلامت است. همچنین مهم است که بودجه برای آب و هوا و سلامت واقعا جدید و اضافی باشد و از سایر حوزه‌های کلیدی که برای حفاظت از سلامت حیاتی هستند، مانند آب و فاضلاب، امنیت غذایی، و اقدامات بشردوستانه گرفته نشود.» کشورهای در حال توسعه قبلاً بر نیاز به تأمین مالی عمومی بین‌المللی مبتنی بر کمک هزینه تأکید کرده بودند که بر بار بدهی آنها نمی‌افزاید. با این حال، این اعلامیه از بودجه های داخلی، بانک های توسعه چندجانبه، صندوق های آب و هوایی چندجانبه…، همراه با بشردوستانه و بازیگران بخش خصوصی حمایت می کند.

هند در کجا ایستاده است؟

گفته می شود در هند، آلودگی هوای ذرات معلق “بزرگترین تهدید برای سلامت انسان” است و مرگ و میر ناشی از گرما ممکن است تا سال 2090 سالانه 10 هزار نفر دیگر را از بین ببرد. هند در کارت امتیازی GCHA 2023 که گنجاندن هوای پاک هند را در تعهدات آب و هوایی ملی خود ارزیابی می کرد، 2/15 امتیاز کسب کرد. NDCهای هند تاکنون بر کاهش شدت انتشار، انتقال به منابع سوخت غیرفسیلی و ایجاد مخازن کربن اضافی تمرکز کرده اند. کارشناسان، از جمله دکتر گیتینجی گیتاهی، مدیر عامل امرف سلامت آفریقا، تأکید کردند که در مذاکرات COP، که شامل بحث در مورد آب پاک، هوای پاک و شهرهای پایدار می‌شود، سلامت باید در سراسر جریان‌ها بافته شود.

آیا تغییرات آب و هوایی بر سلامت شما تأثیر می گذارد؟

چه چیزی به عنوان یک COP بهداشتی موفق به حساب می آید؟

“مخاطرات واقعاً زیاد است – ما باید شاهد پیشرفت در یکی از دلایل اصلی تغییرات آب و هوایی باشیم… ما به بررسی خواهیم پرداخت [a fossil fuel phase-out] به عنوان یکی از معیارهای این که آیا این یک “COP سلامت” بوده است یا نه، گفت: دکتر میلر. معیارهای دیگر عبارتند از انتقال عادلانه به انرژی های تجدیدپذیر، تعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، و تامین مالی آب و هوایی مبتنی بر کمک هزینه.