روماتیسم مفصلی – از پزشک


روماتیسم مفصلی نوعی بیماری اتوایمیون مزمن با پلی آرتریت التهابی می باشد، که حدود 0.24 الی 1 درصد مردم جهان از آن رنج می برند. تظاهرات روماتیسم مفصلی در مفاصل کوچک مانند مفاصل انگشتان دست بسیار شایع می باشند. مجموعه ای از علل محیطی و ژنتیکی در بروز روماتیسم  دخیل می باشند. این بیماری در زنان 2 الی 3 برابر بیشتر از مردان گزارش شده است.

همچنین احتمال ابتلا در بستگان درجه اول افراد مبتلا به بیماری روماتیسم 2 الی 10 برابر افراد عادی تخمین زده شده است. جغرافیا و گروه نژادی نیز در میزان ابتلا به این بیماری دخیل می باشند.

سیگار، مهم ترین فاکتور محیطی ابتلا به روماتیسم مفصلی می باشد، و خطر ابتلا را 5/1 الی 3 برابر افزایش می دهد. زنان سیگاری 5/2 برابر افراد عادی در معرض ابتلا به روماتیسم مفصلی قرار گرفته اند، و ریسک بروز این بیماری تا 15 سال پس از قطع سیگار نیز در این افراد بالاتر می باشد. در ادامه به طور کامل در رابطه با روماتیسم علت، علائم، تشخیص و درمان آن توضیح داده شده است.

 روماتیسم مفصلی چیست؟

 روماتیسم مفصلی چیست؟

 

روماتیسم مفصلی یا همان آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis)  نوعی بیماری التهابی مزمن با علت نامشخص می باشد، که با پلی آرتریت قرینه تظاهر پیدا می کند. با گذشت زمان آرتریت مزمن التهابی منجر به تخریب استخوان و غضروف مفصلی و ناتوانی فانکشنال می گردد. روماتیسم مفصلی علاوه بر تظاهرات مفصلی دارای برخی تظاهرات خارج مفصلی مانند درگیری ریوی، قلبی، نوروپاتی محیطی، واسکولیت و اختلالات خونی نیز می باشد. با توجه به سیر تخریبی، تشخیص و درمان سریع و تهاجمی این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

سامانه قدرت‌مند از پزشک سال‌ها است که در زمینه ارائه خدمات به بیماران فعالیت دارد و همیشه سعی را بر این داشته تا بتواند انجام این مهم را برای بیماران ساده‌تر و راحت‌تر نماید یکی از این خدمات دریافت مشاوره پزشک متخصص به صورت آنلاین می‌باشد که به واسطه آن می‌توانید در هر زمان و مکانی حتی در محل کار خود ویزیت شوید یا از پزشک مورد نظرتان مشاوره دریافت نمائید.

علائم روماتیسم مفصلی

تظاهرات بالینی روماتیسم مفصلی اغلب در سنین 25 الی 55 سالگی افزایش یافته و سپس تا سنین 75 سالگی ثابت مانده و پس از آن نیز کاهش می یابد. خشکی صبحگاهی بیش از 1 ساعت طول کشیده و سپس با فعالیت جسمانی کاهش می یابد. مفاصل کوچک دست و پا، اولین مفاصل درگیر در این بیماری می باشند. الگوی درگیری مفاصل اغلب به صورت پلی آرتریت متقارن مزمن می باشد، که اغلب پیشرونده و با تخریب مفصل همراه می باشد و سبب دفورمیتی های برگشت ناپذیر زیر می گردد:

  • Ulnar deviation
  • Swan neck deformity
  • Boutonniere deformity
  • Z- line deformity

مفاصل بزرگ مانند زانو و شانه نیز سال ها پس از استمرار بیماری درگیر می گردند، اما درگیری مهره های توراسیک و کمری به ندرت گزارش شده است. درگیری های خارج مفصلی مانند ندول های زیرجلدی، درگیری قلب، ریه، هماتولوژیک و واسکولیت ها در 40 درصد افراد ممکن است پیش از شروع آرتریت ظاهر گردند. همچنین علائم عمومی مانند تب، کاهش وزن، خستگی، افسردگی و کاشکسی نیز در برخی افراد مبتلا به بیماری روماتیسم  دیده می شوند.

پیشنهاد ویژه:روماتیسم مفصلی

 تشخیص روماتیسم مفصلی

جهت تشخیص روماتیسم مفصلی استفاده از معیارهای ACR 1987 که در سال 2010 مورد بازنگری قرار گرفته شده است، استفاده می گردد. در این روش امتیازدهی از 0 الی 10 امتیاز در نظر گرفته می شود و امتیاز بیشتر و مساوی 6 به تشخیص قطعی بیماری روماتیسم مفصلی می رسد. معیارهای ACR 1987 جهت تشخیص قطعی روماتیسم مفصلی عبارتند از:

  1. امتیاز صفر: درگیری فقط یک مفصل بزرگ مانند شانه، آرنج، هیپ، زانو و مچ پا
  2. امتیاز یک: درگیری 2 الی 10 مفصل بزرگ
  3. امتیاز دو: درگیری 1 الی 3 مفصل کوچک مانند مفاصل انگشتان و مچ دست ها
  4. امتیاز سه: درگیری 4 الی 10 مفصل کوچک
  5. امتیاز پنج: درگیری بیش از 10 مفصل که حداقل یکی از آن ها شامل مفاصل کوچک باشند
  1. امتیاز صفر: مارکرهای سرمی RF و anti CCP هر دو منفی هستند
  2. امتیاز دو: مارکرهای سرمی RF و anti CCP کمتر از 3 برابر نرمال افزایش یافته اند
  3. امتیاز سه: مارکرهای سرمی RF و anti CCP بیشتر از 3 برابر نرمال افزایش یافته اند
  • مارکرهای التهابی (ESR و CRP)
  1. امتیاز صفر: نرمال
  2. امتیاز یک: افزایش یافته
  • طول مدت بیماری:
  1. امتیاز صفر: کمتر از 6 هفته
  2. امتیاز یک: بیشتر از 6 هفته

معیارهای جدید ACR همان گونه که ملاحظه می فرمایید نسبت به طبقه بندی پیشین تغییر یافته است.

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و ویزیت پزشک آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 درمان روماتیسم مفصلی

 درمان روماتیسم مفصلی

کنترل التهاب زمینه ای، موثرترین عامل جهت درمان روماتیسم مفصلی می باشد. داروهای مورد استفاده در روماتیسم مفصلی که جهت کنترل التهاب زمینه ای و پیشگیری از تخریب مفصل تایید شده اند، در 4 دسته زیر طبقه بندی می گردند:

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID)

در گذشته به عنوان درمان اصلی بیماری روماتیسم مفصلی در نظر گرفته می شده اند. اما امروزه به عنوان درمان کمکی در علائم کنترل نشده با سایر داروها مفید هستند. اثر ضد درد و ضد التهابی در تسکین علائم بیماری روماتیسم دارند.

 گلوکوکورتیکوئیدها

اغلب جهت کنترل سریع بیماری پیش از شروع اثر کامل DMARD ها و جهت درمان حملات حاد این بیماری به مدت کوتاه مورد استفاده قرار گرفته می گردند. همچنین در برخی افراد که پاسخ کافی به DMARD ها نداشته اند نیز به مدت طولانی با دوز کم جهت کنترل التهاب زمینه ای مورد استفاده قرار می گیرند.

 DMARD های معمولی

این داروها از قابلیت کاهش یا توقف پیشرفت ساختاری روماتیسم  برخوردار می باشند. داروهای مرسوم که با تاخیر 6 الی 12 هفته اثر می کنند، عبارتند از: متوتروکسات، لفلونوماید، سولفاسالازین و هیدروکسی کلروکین. متوتروکسات DMARD انتخابی و جزء ثابت در درمان ترکیبی روماتیسم مفصلی می باشد.

 DMARD های بیولوژیک

هدف این دسته از داروها مهار سایتوکین ها و مولکول های سطحی می باشد. شایع ترین DMARD های بیولوژیک جهت درمان این بیماری عبارتند از: ترکیبات ضد TNF، Anakinra، Abatacept، Rituximab، Tocilizumab و Tofacitinib. در صورت عدم پاسخ به DMARD های معمولی و اغلب در روماتیسم مفصلی متوسط الی شدید به کار برده می گردند.

همان طور که ملاحظه فرمودید، بیماری روماتیسم مفصلی سیری تخریبی دارد و در صورت عدم درمان منجر به تخریب وسیع مفاصل می گردد. لذا مشاوره پزشک تصویری در تنظیم داروها و کنترل بیماری روماتیسم  از راه دور، قدم مهمی در تسهیل روابط درمانی بین پزشک و بیمار برداشته است.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینه مشاوره آنلاین با پزشک متخصص روماتیسم دارید پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله ویزیت پزشک روماتیسم است تا اطلاعات کامل‌تری در این زمینه به دست آورید.

 

 



Source link