راه پایان دادن به سل


تیاو جهان در سال 1993 زنگ بیداری در مورد سل (TB) دریافت کرد، زمانی که سازمان بهداشت جهانی آن را یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام کرد. گزارش توسعه جهانی در سال 1993، درمان سل برای بزرگسالان را به عنوان بهترین خرید در میان تمام مداخلات رشدی عنوان کرد. پاسخ در 30 سال پس از آن زمان کوتاهی در مورد فوریت و طولانی بودن فرآیندها بوده است. هدف فعلی پایان دادن به سل تا سال 2030 است، اما شفافیت در مورد تعاریف «پایان» و ابزار تأیید به طور کامل وجود ندارد.

صندوق جهانی

به دنبال فراخوانی که برای اولین بار در سال 2001 در G7 در اوکیناوا، ژاپن، توسط کوفی عنان انجام شد، و در اجلاس بعدی در جنوا، ایتالیا رسمیت یافت، صندوق جهانی برای مبارزه با ایدز، سل و مالاریا پرداخت دور اول پول را آغاز کرد. اپیدمی جهانی سل در سال 2003. داستان این که چگونه این سینه جنگ جدید علیه بیماری های فقر تنها به تأمین مالی برنامه های اچ آی وی محدود نمی شود، برای مورخان بهداشت عمومی است که باید آنها را اذیت کنند. بیست سال بعد، صندوق جهانی تنها بزرگترین کانال پول اضافی برای کنترل جهانی سل شده است. اما همچنان گروگان بازی‌های حاصل جمع صفر است که از سوی مؤسسات اهداکننده و بین قهرمانان سه بیماری که صندوق برای تأمین مالی اضافی برای آنها ایجاد شده است، تحمیل شده است.

شراکت StopTB که با وظیفه بسیج و راه اندازی مجموعه ای متفاوت از بازیگران به سمت هدف پایان دادن به سل تعیین شده بود، نزدیک به هفت سال پس از تأسیس، حضور رسمی در هیئت مدیره صندوق جهانی داشت. هیئت Stop TB این هفته در بنارس هند تشکیل جلسه می دهد و مصادف با روز جهانی سل (24 مارس) خواهد بود.

علی‌رغم محدودیت‌ها، پاسخ جهانی سل در حال تطبیق با تغییرات بوده است. استفاده از ابزارهای تشخیصی مولکولی که برای پاسخ به اقدامات بیوتروریسم 20 سال پیش توسعه یافته اند، وضعیت فعلی هنر برای تشخیص سل است. استفاده از برنامه‌های ایمنی اجتماعی برای رسیدگی به محرک‌های فقر اپیدمی سل و استفاده از «انقلاب داده‌های تلفن همراه و محاسباتی» برای بهبود نتایج درمان، شکل‌دهی به مسیر تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به سل را نیز آغاز کرده است.

سه منطقه

سه حوزه کلیدی وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. بدون تقویت یا تصور مجدد ریشه ای آنها، شانس موفقیت در پایان دادن به سل تا سال 2030 کمتر می شود. رهبری هند در گروه G20 و تمرکز بر سلامت می تواند کاتالیزور باشد، به همان شیوه ای که ریاست ژاپن در G7 در سال 2001 برای ایجاد صندوق جهانی بود. ژاپن با ارائه تقارن تاریخی، رهبری گروه G7 در سال 2023 را برعهده دارد و به رهبران هر دو کشور و گروه‌ها اجازه می‌دهد تا برای پایان دادن به سل به طور هم افزایی عمل کنند.

اولین زمینه – و منطقه ای که با وجود پیشرفت های هیجان انگیز به بلوغ طولانی تر نیاز دارد – در توسعه و استفاده گسترده از واکسن سل بزرگسالان است. نمونه فعلی که در بدو تولد به دنیا می آید و به ویژه برای کودکان مفید است، 100 سال قدمت دارد. تجربه فرآیند توسعه واکسن کووید-19 به ما این درک را می دهد که در صورت وجود اراده و اقدام جمعی چگونه می توان کارها را انجام داد. همچنین جای تعجب نیست که تلاش‌های هند در فهرست واکسن‌هایی که در دست توسعه هستند به‌ویژه برجسته باشد. قطعاً باید از مشکلات توزیع عادلانه که با واکسن‌های کووید-19 مشاهده می‌شود اجتناب کرد. این دوباره حوزه ای است که با توانایی های هند بازی می کند.

حوزه دوم – حوزه ای که می تواند بسیار سریعتر از واکسن حرکت کند – یافتن عوامل درمانی جدیدتر برای سل است. پس از یک خشکسالی توسعه ای نزدیک به پنج دهه، امروزه چند داروی جدید ضد سل برای استفاده گسترده در دسترس هستند، اگر فقط هزینه ها و ظرفیت های تولید محدودیتی نداشته باشند. حرکت به یک رژیم بدون تزریق و کوتاه‌تر از تمام قرص‌های خوراکی برای سل (استاندارد فعلی حداقل شش ماه است) باعث بهبود انطباق و کاهش خستگی بیمار می‌شود. تلاش برای دستیابی به مجموعه ای از داروهای جدیدتر باید تسریع شود تا زمانی که مقاومت دارویی در برابر داروهای اخیراً معرفی شده نشان داده شود – و این یک نبرد برای بقا برای باسیل های سل خواهد بود، و آنها استادان ثابت شده در زنده ماندن هستند. در طول هزاره – ما درمان های جدیدتری در دسترس خواهیم داشت. برآوردهای فعلی سل مقاوم به دارو در بهترین حالت دلسرد کننده و در بدترین حالت هشدار دهنده است. نداشتن خط لوله آماده از داروهای جدیدتر تکرار یک حماقت از گذشته است.

تشخیص

سومین و فوری ترین حوزه عمل در فضای تشخیص است. پیشرفت های هیجان انگیزی برای استفاده از رادیولوژی دستی با کمک هوش مصنوعی با گزارش 90 ثانیه ای و دقت 95 درصدی برای تشخیص سل وجود دارد. این یک فناوری بالغ است و باید فوراً در سطح جهانی عرضه شود. نگهبان، نظارت غیرفعال و تفسیر صداهای سرفه برای سل یکی دیگر از زمینه های پیشرفت است. این اجازه می دهد تا غربالگری و نظارت بدون مزاحمت در سطح خانه را انجام دهید و تلنگری برای جستجوی درمان فراهم می کند. این فناوری برای استفاده در مقیاس بزرگتر آماده است و به طور بالقوه می تواند نحوه نظارت بر فضاهای عمومی را همراه با سایر شاخص های کیفیت هوا تغییر دهد. تشخیص تاییدی با استفاده از تقویت اسید نوکلئیک برای ایجاد اختلال آماده است. هند ائتلاف تشخیصی InDx را در بنگالور برای COVID-19 تشکیل داد. این و دیگر استارت‌آپ‌های بیوتکنولوژی باید برای شکستن پیچیدگی تست‌های مولکولی و موانع قیمت با نوآوری‌های مقرون‌به‌صرفه و با کیفیت بالا تشویق شوند. نوآوری های جدید در این فضا باید استفاده از بودجه موجود برای خرید دستگاه تشخیص سل را برای خرید دو برابر افزایش دهد.

همچنین بخوانید | دست یاری برای از بین بردن سل به عنوان نی کشای میترا

ریاست هند در G20 در سال جاری، جلسه هیئت مدیره واراناسی StopTB در این هفته، و نشست سطح عالی سازمان ملل متحد در مورد سل در سپتامبر سال جاری بستر مناسبی را برای اقدامات هند فراهم می کند تا با صدای بلند صحبت کند و جهان را قادر می سازد تا به پایان سل برسد. زودتر.

بابی جان، پزشک و حامی سلامت عمومی، در هیئت مدیره The Global Fund خدمت کرده است و بنیانگذار Aequitas Diaqure، یک شرکت فناوری متمرکز بر بیوتکنولوژی است.