به نظر می رسد مصرف روزانه مولتی ویتامین باعث تقویت مغز بزرگسالان بالای 60 سال می شود


اگرچه قرص های مولتی ویتامین برای پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری قلبی یا سرطان ثابت نشده است و کارشناسان می گویند بهتر است مواد مغذی را از غذا دریافت کنید.  تصویر برای نمایندگی

اگرچه قرص های مولتی ویتامین برای پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری قلبی یا سرطان ثابت نشده است و کارشناسان می گویند بهتر است مواد مغذی را از غذا دریافت کنید. تصویر برای نمایندگی | اعتبار عکس: AP

میلیون‌ها بزرگسال آمریکایی روزانه مولتی ویتامین مصرف می‌کنند، اگرچه نشان داده نشده است که این قرص‌ها از بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی یا سرطان پیشگیری می‌کنند و کارشناسان می‌گویند بهتر است مواد مغذی را از غذا دریافت کنند.

آخرین تحقیقات به بررسی این موضوع می پردازد که آیا مصرف روزانه ویتامین می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد یا خیر. این مطالعه نشان داد که مولتی ویتامین ها ممکن است عملکرد حافظه را در برخی افراد به میزان سه سال از دست دادن حافظه طبیعی و مرتبط با افزایش سن تقویت کنند.

آدام بریکمن، استاد عصب روانشناسی دانشگاه کلمبیا که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: در حالی که این مطالعه به اندازه کافی جامع نیست که توصیه های گسترده ای را برای مصرف ویتامین ها تضمین کند، اما اطلاعات مهمی در مورد استفاده از آنها ارائه می دهد.

توضیح داده شده | سیاست ملی تجهیزات پزشکی، 2023 چیست؟

او گفت: «مطالعات تحقیقاتی خوب طراحی شده نشان می‌دهد که مصرف مولتی ویتامین‌ها واقعاً ممکن است فوایدی داشته باشد.

برای تعیین اینکه دقیقاً کدام مواد مغذی ممکن است تفاوت ایجاد کنند، به مطالعات بیشتری نیاز است.

در اینجا آنچه باید در مورد تحقیقات جدید منتشر شده در چهارشنبه در مجله بدانید آمده است مجله آمریکایی تغذیه بالینی.

در مورد مطالعه

محققان دانشگاه کلمبیا نیویورک و بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون بیش از 3500 فرد بالای 60 سال را به مدت سه سال ردیابی کردند.

https://www.youtube.com/watch?v=eHCtuOBKBL0

شرکت کنندگان به طور تصادفی به مصرف روزانه یک مولتی ویتامین یا یک قرص ساختگی تقسیم شدند. آنها سالانه به مدت سه سال با آزمون‌های مبتنی بر اینترنت که عملکرد حافظه را اندازه‌گیری می‌کند، ارزیابی شدند.

یک آزمون به شرکت کنندگان لیستی از 20 کلمه، هر بار، به مدت 3 ثانیه به شرکت کنندگان داد، سپس از آنها خواست بلافاصله و بعد از 15 دقیقه تمام کلماتی را که به خاطر می آورند تایپ کنند. بریکمن گفت: در این آزمایش عملکرد هیپوکامپ، ناحیه ای در مغز که یادگیری و حافظه را کنترل می کند، اندازه گیری شد.

پس از یک سال، شرکت‌کنندگانی که روزانه ویتامین مصرف می‌کردند، عملکرد حافظه بهتری داشتند و از یادآوری صحیح 7.10 کلمه در ابتدا به 7.81 کلمه رسیدند. شرکت‌کنندگانی که قرص‌های ساختگی دریافت کردند، از یادآوری ۷.۲۱ کلمه به ۷.۶۵ کلمه رسیدند. محققان محاسبه کردند که این تفاوت باعث بهبود حافظه برابر با حدود سه سال تغییر طبیعی و مرتبط با سن می شود. این مطالعه نشان داد که این بهبود حداقل برای دو سال باقی مانده از مطالعه حفظ شد و در افراد مبتلا به بیماری قلبی بارزتر بود.

توضیح داده شده | توصیه WHO در مورد شیرین کننده های غیر قندی چیست؟

بریکمن گفت: مولتی ویتامین ها ممکن است با ارائه ریز مغذی هایی که عملکرد هیپوکامپ را بهبود می بخشد، کار کنند. این دومین مطالعه بزرگی است که توسط محققان انجام شده است که نشان می دهد حافظه در افراد مسن که روزانه مولتی ویتامین مصرف می کردند بهبود یافته است.

این مطالعه توسط مؤسسه ملی بهداشت و همچنین توسط Mars Edge، یک بخش از مریخ، که آب نبات، غذای حیوانات خانگی و سایر محصولات تولید می کند، تامین شده است. و Pfizer و Haleon که هر دو سازنده مولتی ویتامین هستند.

درباره مصرف مولتی ویتامین

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، حدود 60 درصد از بزرگسالان ایالات متحده و حدود 35 درصد از کودکان روزانه ویتامین مصرف می کنند. این قرص ها بخشی از حدود 56 میلیارد دلاری است که آمریکایی ها هر سال برای مکمل های غذایی خرج می کنند.

دستورالعمل های غذایی ایالات متحده توصیه می کند که آمریکایی ها باید مواد مغذی خود را از غذا دریافت کنند، مگر اینکه نیازهای خاصی داشته باشند یا توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به آنها توصیه شود که ویتامین ها را مصرف کنند. ویتامین ها می توانند مواد مغذی از دست رفته را در رژیم غذایی تامین کنند، اما مصرف مقادیر زیاد آن می تواند منجر به عوارض جانبی از ناراحتی معده تا مشکلات جدی قلبی و کبدی شود.

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، یک گروه مشاوره ملی، سال گذشته گفت که شواهد فعلی برای ارزیابی خطرات و مزایای مکمل‌های مولتی ویتامین برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان “ناکافی” است. این گروه برای این منظور بتا کاروتن و ویتامین E را توصیه کردند.

همچنین بخوانید | فشار خون بالا در مراکز بهداشتی اولیه درمان شود

معنیش چیه

رابرت هکمن، متخصص تغذیه دانشگاه کالیفرنیا، دیویس که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: مطالعه جدید نشان می دهد که قرص های ویتامین ممکن است ریزمغذی های از دست رفته را به خصوص در رژیم غذایی افراد مسن فراهم کنند. حدود یک سوم بزرگسالان بالای 60 سال نمی توانند ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر کافی را تنها از طریق غذا دریافت کنند.

با این حال، انجمن آلزایمر استفاده از مولتی ویتامین ها را برای کاهش خطر زوال شناختی در افراد مسن توصیه نمی کند.

هدر اسنایدر، معاون روابط پزشکی و علمی انجمن آلزایمر، خاطرنشان کرد: اکثر شرکت کنندگان در مطالعه جدید سفیدپوست بودند و تحصیلات دانشگاهی داشتند، با دسترسی و توانایی شرکت در امتحانات اینترنتی.

او گفت: “مشاهده تایید مستقل از این نتایج، به ویژه در جمعیت های مطالعاتی نماینده تر، مهم است.”