چگونه در روزهای گرم تابستان خنک بمانیم؟ – دانلود


روزهای گرم تابستان برای بسیاری از ما سخت و خسته کننده است. با ادامه گرمایش جهانی، تابستان‌ها گرم‌تر و خسته‌کننده‌تر می‌شوند. آیا می دانید چگونه می توانیم از این گرما در امان بمانیم و از گرمازدگی و گرمازدگی محافظت کنیم؟ در زیر راه حل های ساده ای را برای خنک ماندن در روزهای گرم تابستان به شما معرفی می کنیم، راهکارهایی که بسیار موثر نیز هستند.

وقتی بدن بیش از حد گرم می شود چه اتفاقی می افتد؟

گرمای شدید احتمال مرگ و بیماری ناشی از گرمازدگی و کم آبی بدن را افزایش می دهد. برخی افراد نسبت به سایرین در برابر گرما آسیب پذیرتر هستند، مانند:

  • سالمندان؛
  • مردم تنها؛
  • زنان حامله؛
  • افراد دارای معلولیت یا مشکلات مزمن پزشکی؛
  • ورزشکار؛
  • افرادی که در خارج از کشور کار می کنند؛
  • بچه ها

موج گرما دوره ای است که هوا بسیار گرمتر یا مرطوب تر از حد معمول می شود. دانشمندان پیش بینی می کنند که با گرم شدن سیاره، امواج گرما شدیدتر و مکررتر می شوند.

گرما

هر چه هوا گرمتر باشد، خطر گرمازدگی بیشتر است. گرمازدگی جدی ترین بیماری مرتبط با گرما است که تنظیم دمای بدن را مختل می کند و بدن قادر به تنظیم دمای خود نیست. در نتیجه دمای بدن به سرعت افزایش می یابد، مکانیسم تعریق از کار می افتد و بدن نمی تواند خنک شود. تشخیص علائم گرمازدگی همیشه آسان نیست، به خصوص در افراد مسن، که معمولا کمتر قادر به تشخیص مشکلات در عملکرد بدن خود هستند. با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

به طور معمول گرمایی که از محیط دریافت می کنیم از طریق عرق از بدن خارج می شود و در نتیجه دمای مرکزی بدن را تنظیم می کند. وقتی بدن گرما را از محیط دریافت می کند، برای خنک ماندن و تعریق بیشتر باید بیشتر تلاش کند، اما در محیط های مرطوب شرایط متفاوت است. در این محیط ها عرق روی پوست می ماند و تبخیر نمی شود که از سرد شدن فرد جلوگیری می کند.

مراقب همسایگان و اقوام خود باشید. اگر سالمندان یا اطرافیانشان در طول موج گرما به کمک نیاز دارند، آنها را به مکانی خنک ببرید. سالمندان به ویژه در گرمای شدید آسیب پذیر هستند، زیرا بسیاری از آنها مشکلات سلامتی دارند و تنها زندگی می کنند. معمولا ظاهر سالمندان نشان دهنده مشکل بودن آنها نیست و گرمای ناگهانی به سراغشان می آید.

چگونه برای گرمای شدید آماده شویم

گرمای شدید می تواند کشنده باشد، اما می توانید با رعایت نکاتی خطرات و عوارض آن را کاهش دهید. به طور کلی، اگر دما از ۹۰ درجه فارنهایت (۳۲ درجه سانتیگراد) فراتر رفت، باید فعالیت در فضای باز را محدود کنید زیرا خطر گرمازدگی افزایش می یابد. البته در طول موج گرما همه نمی توانند در خانه بمانند. در این مورد، رعایت نکات زیر ممکن است به شما کمک کند.

با محدود کردن قرار گرفتن در معرض گرما، استراحت زیاد و هیدراته ماندن به بدن خود اجازه دهید تا با گرما سازگار شود.

۱. تعویض منظم فیلتر کولر گازی

به طور کلی می توانید هر ۲ تا ۳ ماه یکبار فیلتر کولر گازی خود را تعویض کنید، اما اگر به طور مرتب از کولر گازی خود استفاده می کنید، زودتر تعویض فیلتر یا تعویض فیلتر بعد از هر طوفان گرد و غبار باعث بهبود وضعیت خانه شما می شود.

۲. پرده ها را در طول روز بکشید و از پرده های سایه دار استفاده کنید

استفاده از پرده های سایه دار برای جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه
استفاده از پرده های سایه دار برای جلوگیری از ورود نور خورشید به خانه

بهتر است در ساعات اوج مصرف پرده ها را بسته نگه دارید، زیرا ورود نور کمتر به خانه باعث کاهش دما و کاهش قبض برق می شود. پرده های سایه دار نیز برای جلوگیری از ورود نور به پنجره ها طراحی شده اند و می توانند بسیار مفید باشند. پرده های سایه دار از ورود نور خورشید به خانه در ساعات گرم جلوگیری می کنند، به خصوص در ضلع جنوبی خانه که بیشترین نور خورشید را دریافت می کند. به این ترتیب می توانید پنجره ها را برای جریان هوا در داخل خانه باز بگذارید.

۳. استفاده صحیح از فن

اگرچه در صورت عدم وجود تهویه مطبوع باید از پنکه استفاده کنیم، اما در دمای بالاتر از ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سانتیگراد) فن در جلوگیری از افزایش دمای بدن موثر نخواهد بود. فن در گرمای زیاد برای افراد آسیب پذیر مانند افراد مسن هیچ کاری نمی کند و در تهویه مطبوع کارکرد کمی دارد اما در هوای نسبتا گرم گزینه خوبی است. چرخش خلاف جهت عقربه های ساعت پنکه سقفی باعث ایجاد جریان هوا به سمت پایین می شود و در پایین نگه داشتن دما موثر است.

۴. باز کردن پنجره ها در شب

اگر مکان شما شب های خنکی دارد، باز کردن پنجره ها در شب باعث خنک شدن هوای خانه می شود. همچنین ایده خوبی است که در هنگام باز بودن پنجره ها، پنجره ها، حفاظ ها و قفل ها را برای ایمن نگه داشتن خانه خود نصب کنید.

تهویه متقابل به خنک شدن طبیعی خانه کمک می کند. تهویه متقاطع یعنی باز کردن پنجره ها در دو طرف خانه به طوری که هوای سرد از پنجره هواکش وارد شود و هوای گرم از پنجره طرف دیگر خانه خارج شود.

۵. آب زیاد بنوشید

در گرمای شدید، بدن به سرعت مایعات را از دست می دهد که منجر به کم آبی بدن می شود. هنگامی که شما در معرض گرمای شدید قرار می گیرید، قلب شما باید سخت تر کار کند و خون بیشتری پمپاژ کند تا با تبخیر مداوم پوست شما سازگاری داشته باشد.

نوشیدن آب معدنی مفیدتر است زیرا بدن مایعات و مواد معدنی زیادی را از طریق تعریق از دست می دهد. اگر در گرما کار می کنید، هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب در فواصل زمانی کوتاه تر از نوشیدن مقادیر زیاد آب در مدت زمان طولانی موثرتر است.

۶. آهسته تر حرکت کنید

در گرمای زیاد، باید آهسته تر از حد معمول حرکت کنید. پیاده روی باعث می شود بدن گرمای بیشتری تولید کند که باید از طریق عرق و تنفس از بدن خارج شود.

سخت ترین کارهای فیزیکی را در ساعات اولیه روز که دما کمتر است انجام دهید.

۷. از ضد آفتاب استفاده کنید و در سایه بمانید

این بسیار واضح و آشکار است. انجام این کار از پوست شما در برابر آسیب های طولانی مدت محافظت می کند و ظاهر آن را شاداب نگه می دارد. آفتاب سوختگی عملکرد پوست را مختل می کند و عملکرد صحیح پوست برای ادامه دفع گرما از بدن بسیار مهم است.

اگر به سایه دسترسی ندارید، از یک وسیله ارزان قیمت مانند فن قابل حمل یا مه آب برای خنک کردن خود استفاده کنید.

استفاده از اسپری خنک کننده در روزهای گرم تابستان

۸. یک پارچه یا یخ سرد روی مچ دست، گردن و پیشانی خود قرار دهید

می توانید هر چند ساعت یکبار کمپرس یخ یا کمپرس سرد را به مدت ۵ ثانیه روی مچ دست خود قرار دهید. استفاده از کمپرس سرد روی گردن و پیشانی نیز به خنک شدن شما کمک می کند. مراقب باشید برای جلوگیری از سرمازدگی از کیسه های یخ یا کیسه های سرد استفاده نکنید.

۹. دوش آب سرد را کاهش دهید

ممکن است فکر کنید که دوش آب سرد در گرما بهتر است، اما این در طولانی مدت کمکی به خنک شدن شما نمی کند. گرفتن دوش آب سرد یا نشستن در مقابل یک دستگاه تهویه مطبوع قوی می تواند شرایط را تشدید کند. این کار باعث می‌شود که موقتاً احساس بهتری داشته باشید، اما بدن شما با حرکت خون از پوست به سمت هسته واکنش نشان می‌دهد و وقتی به محیط گرم‌تری باز می‌گردید، عرق کردن و خنک شدن آن سخت‌تر می‌شود.

۱۰. استفاده از پایین ترین سطح در خانه

استفاده از زیرزمین در گرمای شدید ایده خوبی است، زیرا زیرزمین سردتر از سطح است. اگر زیرزمین ندارید، در پایین ترین سطح خانه خود گرم بمانید.

۱۱. پوشیدن لباس های گشاد

پوشیدن لباس های سبک و گشاد می تواند شما را راحت تر خنک نگه دارد. از پوشیدن رنگ های تیره خودداری کنید زیرا گرمای بیشتری را جذب می کنند.

۱۲. تمرینات در فضای باز را کاهش دهید

اگر نمی خواهید با اثرات گرما مقابله کنید، برنامه ورزشی روزانه خود را فراموش کنید. اگر نمی توانید یک روز را بدون ورزش بگذرانید، قبل از ساعت ۱۰ صبح ورزش کنید تا دچار گرمازدگی نشوید. بهتر است تا زمانی که دمای هوا به زیر ۸۰ درجه فارنهایت (۲۷ درجه سانتیگراد) نرسد، از ورزش در هوای گرم خودداری کنید. اگر در داخل خانه ورزش می کنید، آن را در خنک ترین قسمت خانه انجام دهید.

۱۳. خودمراقبتی در حمل و نقل عمومی

اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید، باید راه هایی برای حفظ آرامش پیدا کنید. مثلاً در سایه بمانید و هر زمان که می توانید آب بنوشید. البته بهترین روش به میزان خشک یا مرطوب بودن هوا بستگی دارد، زیرا بدن در هر یک از این شرایط متفاوت خنک می شود. در گرمای خشک، سرمایش تبخیری موثرتر است. بنابراین می توانید از یک بطری اسپری آب استفاده کنید. اما در مکان های گرم و مرطوب بهتر است پنکه جیبی همراه داشته باشید زیرا در رطوبت بالا میزان تبخیر از بدن کاهش می یابد و باد موثرتر از آب است.

در صورت امکان از نشستن روی نیمکت در ایستگاه اتوبوس خودداری کنید. سطح فلزی نیمکت زیر نور خورشید گرم می شود و می تواند پوست را بسوزاند.

۱۴. درخواست راحتی کار

همه محل های کار امکانات لازم برای مقابله با گرمای شدید را ندارند. کارگران، به ویژه آنهایی که در معرض گرما هستند، مانند زنان باردار، باید از کارفرمایان خود بخواهند تجهیزات لازم را تهیه کنند. می توانید چیزی به سادگی آب یا مدفوع بخواهید. کارفرمایان کارگرانی که در فضای باز کار می کنند نیز باید کارگران را ملزم کنند که در گرمای شدید استراحت کنند و امکاناتی مانند سایه و آب آشامیدنی در نزدیکی محل کار فراهم کنند.

۱۵. برای موج گرما آماده شوید

همیشه غذا و آب آشامیدنی کافی در دسترس داشته باشید، زیرا آب و هوای شدید ممکن است برق یا آب را قطع کند، یا ممکن است خیلی گرم باشد که برای تهیه غذا بیرون بروید.

اخرین حرف

اگر برای شما گرم است، برای حیوان خانگی شما گرمتر خواهد بود. بنابراین اگر عرق می‌کنید، مراقب باشید از حیوان خانگی خود در برابر گرما محافظت کنید. به هشدارهای رسانه ها و وب سایت هواشناسی در مورد امواج گرما توجه کنید و توصیه های مربوطه را رعایت کنید. قبل از موج گرما اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید و تا حد امکان از خانه خارج شوید.

تو گفتی

آیا روش های بالا را امتحان کرده اید؟ به نظر شما کدام یک از این روش ها موثرتر است؟ از چه عملیات حرارتی دیگری استفاده می کنید؟ خوشحال می شویم نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی خود مراقبتی
سلامتی با ارزش ترین ارزش انسانی است


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی روابط عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از خیانت ها یا طلاق های زناشویی این است که نمی دانیم چگونه با شریک یا همسرمان ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.

مراقب باش! این مقاله فقط جنبه آموزشی دارد و قبل از استفاده باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر