چه زمانی و چگونه متابولیسم بدن کاهش می یابد؟


سنی که در آن متابولیسم بدن شروع به کاهش می کند

به گزارش اقتصاد آنلاین، سیستم های مختلف بدن اعم از عصبی، هورمونی و گوارشی در بحث متابولیسم نقش دارند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند. در واقع با متابولیسم خوب، بدن بهتر کار می کند و قدرت بیشتری برای مبارزه با بیماری ها دارد. علاوه بر این، توده عضلانی، انرژی، سیستم عصبی و مغز عملکرد بهتری دارند.

عوامل موثر در کاهش متابولیسم بدن چیست؟

یکی از مهم ترین عوامل در تغییر متابولیسم بدن کاهش توده عضلانی بدن است. اگر بدن ما عضلات بیشتری داشته باشد، متابولیسم بدن افزایش می یابد و اگر عضله کاهش یابد. متابولیسم نیز کاهش می یابد. از دیگر عوامل موثر در کاهش متابولیسم بدن می توان به سن افراد اشاره کرد که با افزایش سن متابولیسم بدن کاهش می یابد.

کم تحرکی یکی از عوامل مهم کاهش متابولیسم بدن است. در واقع به میزانی که افراد به طور منظم و مداوم حرکت کنند، سرعت متابولیسم بدن افزایش می یابد.

متابولیسمبرخی بیماری ها و اختلالات هورمونی در بدن مانند کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم بدن می شود. بسیاری از افرادی که برای کاهش وزن رژیم می گیرند، پس از مدتی کاهش وزن را مشاهده نمی کنند و دلیل آن ممکن است این باشد؛ کاهش متابولیسم بدن به دلیل رژیم های طولانی یا سنگین قابل مشاهده است، زیرا بدن با کاهش متابولیسم بدن به منظور حفظ ذخایر بدن واکنش نشان می دهد.

گرسنگی، کم آبی و مصرف کم مایعات برای مدت طولانی می تواند منجر به کاهش متابولیسم بدن شود. از دیگر عوامل موثر می توان به حذف وعده های غذایی اشاره کرد. در واقع به میزانی که وعده های غذایی کاهش یابد، متابولیسم بدن نیز مختل خواهد شد.

در برخی موارد، افزایش استرس می تواند تاثیر بسیار منفی بر متابولیسم بدن داشته باشد. بنابراین، افرادی که استرس یا تحریک پذیری بالایی دارند، در فرآیند متابولیک اختلال خواهند داشت. افرادی که بیش از ۶ تا ۸ ساعت استاندارد می خوابند از اختلالات در سیستم متابولیک رنج می برند.

برای تسریع متابولیسم چه اقداماتی در بدن انجام دهیم؟

اول از همه، اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید، سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در واقع یکی از بهترین راه ها برای افزایش متابولیسم بدن انجام تمرینات هوازی و بی هوازی به طور منظم و هر روزه است. ورزش های هوازی و بی هوازی حداقل به مدت ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته توصیه می شود. علاوه بر این، ورزش بدنی می تواند تاثیر مثبتی بر متابولیسم بدن و افزایش حجم عضلانی داشته باشد.

اگر در مورد سلامت غده تیروئید خود شک دارید، حتما با یک آزمایش ساده سلامت آن را بررسی کنید و با پزشک متخصص مشورت کنید. در صورت وجود مشکل در غده تیروئید، حتماً روند درمان را برای بهبود وضعیت آن و بهبود متابولیسم بدن دنبال کنید.

اگر وعده‌های غذایی‌تان را کم کرده‌اید، سعی کنید آن وعده‌های غذایی را افزایش داده و حجم آن‌ها را کاهش دهید. عملکرد متابولیک مثبت را به بدن خود بازگردانید. اگر رژیم های سنگین و رژیم های طولانی مدت انجام داده اید، حتما از متخصص تغذیه برای تغییر روند افزایش متابولیسم بدن کمک بگیرید.

از مصرف شیرینی جات، شکر، شکر، نوشابه، ژله و کیک هایی که به کاهش متابولیسم بدن کمک می کنند خودداری کنید. توصیه می شود مصرف این اقلام را تا حد امکان محدود کنید. همچنین سعی کنید به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن خود را به طور کامل هیدراته و هیدراته نگه دارید. مصرف حداقل ۸ لیوان آب می تواند نیاز بدن به فرآیندهای متابولیک را تامین کند.

وعده های غذایی و میان وعده های منظم برای تنظیم متابولیسم بدن بسیار مهم است. همچنین مصرف برخی مواد غذایی مانند چای سبز، فلفل، دارچین، زیره و زنجبیل به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند.